Witam !
Chciałabym poruszyć problem skuteczności zawiadomień.
Czasami mamy wpisy w rejestrach gruntów , kiedy nie jest podany adres właściciela np. Natalia Kowalska XX-YYY Kozia Wólka. Wysłano na taki adres zawiadomienie, Poczta Polska dokonała zwrotu, z adnotacją, że adresat jest nieznany.
Pismo nie było awizowane więc nie spełnia wymogu KPA z „art 44. § 1. W razie niemożności doręczenia pisma w sposób wskazany w art. 42 i 43:
1) operator pocztowy w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe przechowuje pismo przez okres 14 dni w swojej placówce pocztowej - w przypadku doręczania pisma przez operatora pocztowego;
2) pismo składa się na okres czternastu dni w urzędzie właściwej gminy (miasta) - w przypadku doręczania pisma przez pracownika urzędu gminy (miasta) lub upoważnioną osobę lub organ.
§ 2. Zawiadomienie o pozostawieniu pisma wraz z informacją o możliwości jego odbioru w terminie siedmiu dni, licząc od dnia pozostawienia zawiadomienia w miejscu określonym w § 1, umieszcza się w oddawczej skrzynce pocztowej lub, gdy nie jest to możliwe, na drzwiach mieszkania adresata, jego biura lub innego pomieszczenia, w którym adresat wykonuje swoje czynności zawodowe, bądź w widocznym miejscu przy wejściu na posesję adresata.
§ 3. W przypadku niepodjęcia przesyłki w terminie, o którym mowa w § 2, pozostawia się powtórne zawiadomienie o możliwości odbioru przesyłki w terminie nie dłuższym niż czternaście dni od daty pierwszego zawiadomienia.
§ 4. Doręczenie uważa się za dokonane z upływem ostatniego dnia okresu, o którym mowa w § 1, a pismo pozostawia się w aktach sprawy.”
Przypuszczam, że jeśli listonosz wpisał adresat nieznany – to znaczy ,że nie miał gdzie zostawić awiza.
Teraz pytanie – czy geodeta powinien ustalać adres strony – jeśli nie ma tego adresu na wypisie?
Wiele osób tego nie robi opierając się na art. 22 ust.2 ustawy Pgik „ Osoby, o których mowa w art. 20 ust. 2 pkt 1 i art. 51, są obowiązane zgłaszać właściwemu staroście wszelkie zmiany danych objętych ewidencją gruntów i budynków, w terminie 30 dni licząc od dnia powstania tych zmian. Obowiązek ten nie dotyczy zmian danych objętych ewidencją gruntów i budynków, wynikających
z decyzji właściwych organów.”
Ale czy słusznie – nieskutecznie zawiadomiona strona nie mogła wziąć udziału w czynnościach wznowienia lub ustalenia granic.
Co prawda niektórzy wysuwają taki argument, że wznowienie to czynności techniczne,oparte na jednoznacznych danych, więc mimo że strona jest nieobecna inaczej granicy się nie wyznaczy. Jednak na forum PTG w którymś z postów wyczytałam słuszną uwagę - że strona niezadowolona ze wznowienia może wnioskować o skierowanie sprawy na drogę sądową - poprzez nieskuteczne zawiadomienie zostaje tego prawa pozbawiona.