To nie geodeta określa funkcję budynku, a tym bardziej nie zakłada kartoteki.
Czynności te wykonuje starosta.
W Prawie geodezyjnym i kartograficznym w art. 22 ust. 3 pkt 3 zawarto uprawnienie dla starosty do żądania udzielenia informacji o sposobie użytkowania budynku od właścicieli/podmiotów określonych w art. 20 ust. 2 pky 1. Zostaje otwartą kwestią czy sposób użytkowania budynku=głównej funkcji budynku?
Natomiast w rozporządzeniu ws egib znalazłem coś co chyba "umoczyło" nas w określanie (§ 49 ust. 1 pkt 4) - pola powierzchni działki ewidencyjnej, rodzaj i pola powierzchni użytków gruntowych,
głównej funkcje budynku i numer działki ewidencyjnej.
Natomiast nigdzie nie mogłem znaleźć zapisu, który określał, że własnie funkcje, rodzaje materiałów itp. sprawy budowlane ma określać osoba mająca uprawnienia budowlane a wiem, że gdzieś to czytałem?
§ 49. 1. O dokonanych zmianach w danych ewidencyjnych starosta zawiadamia:
1) organy podatkowe – w wypadku zmian danych mających znaczenie dla wymiaru podatków: od nieruchomości, rolnego i leśnego;
2) wydział ksiąg wieczystych właściwego miejscowo sądu rejonowego – w wypadku zmian danych objętych działem I ksiąg wieczystych;
3) właściwe miejscowo jednostki statystyki publicznej – w wypadku zmian w cechach adresowych nieruchomości oraz dopisywania i wykreślania budynków;
4) właściwe podmioty ewidencyjne oraz osoby, jednostki organizacyjne i organy, o których mowa w § 11 ust. 1 pkt 1 – w przypadku gdy zmiana została dokonana w trybie czynności materialno-technicznej wyłącznie na podstawie dokumentacji geodezyjnej, przyjętej do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, i dotyczyła
a) pola powierzchni działki ewidencyjnej,
b) rodzaju lub pola powierzchni użytków gruntowych,
c) głównej funkcji budynku,
d) numeru działki ewidencyjnej;
5) starostów sąsiednich powiatów – w przypadku gdy zmiana dotyczy punktów granicznych położonych na granicy tych powiatów.
§ 63. 1. Danymi ewidencyjnymi dotyczącymi budynku są:
...
1f. W przypadku braku pełnego zbioru danych, o których mowa w ust. 1, do czasu ich uzupełnienia budynek może być ujawniony w ewidencji za pomocą niepełnego zbioru danych, zawierającego co najmniej:
1) identyfikator budynku;
2) status budynku;
3) geometryczny opis konturu budynku lub – w razie braku danych niezbędnych do sporządzenia tego opisu – dane określające w układzie 2000 położenie środka geometrycznego budynku;
4) rodzaj budynku według KŚT;
5) klasę budynku według PKOB;
6) główną funkcję budynku.
Art. 22.
3. Jeżeli uzyskanie danych niezbędnych do aktualizacji bazy danych ewidencji gruntów i budynków nie jest możliwe w inny sposób, starosta może, w drodze decyzji administracyjnej, nałożyć na podmioty, o których mowa w art. 20 ust. 2 pkt 1, obowiązek
3) udzielenia informacji o sposobie użytkowania budynków i lokali.