Sprawa od strony kosztów jest oczywista, wszystko co jest związane z prowadzeniem działalności gospodarczej jest kosztem, niezależnie od formy udokumentowania przy zachowaniu przepisów o rachunkowości - dokumenty księgowe.
Natomiast inny aspekt tego, że opłaty powinny być ustalane w drodze decyzji administracyjnej widzę dla naszej działalności. Od 1 stycznia 2011 r. mamy możliwość żądania aby w sprawie opłat, nawet już zapłaconych, została wydana decyzja administracyjna, od której służy odwołanie. I powiem Wam, że ja parę takich opłat, które co prawda są dawno zapłacone, ale mam w stosunku do nich pewne zastrzeżenia, to "poproszę" o decyzje.
Przypadki gliwickie - notoryczne opłaty za pliki mapy numerycznej (po 35 zł za 1 ha), które musieliśmy osobno zamówić bo takich materiałów nie wydaje się do zgłoszenia pracy geodezyjnej. Odmowa udostępnienia plików MZ jest uzasadniana tym, że przecież są wystarczające wyploty w skali 1:500 z tej mapy numerycznej, które zdaniem Ośrodków gliwickich są wystarczające do wykonania np. mdcp.
I tu kwestia następna - opłaty za wydane wyploty do zgłoszenia.
Przypadek wrocławski - po przekroczeniu zdeklarowanego w zgłoszeniu terminu, Ośrodek wystawił fakturę na zdeklarowaną w zgłoszeniu ilość jednostek. Przy odbiorze operatu technicznego faktyczna ilość jednostek była dużo (ekwiwalent 500 zł) mniejsza. Zwrotu odmówiono.
Przypadki podkarpackie - w kilku ośrodkach (np. rzeszowski) panuje zasada, że mapę do celów projektowych przymusowo plotuje tylko Ośrodek. Mapy wyplotowane u Wykonawcy nie są klauzulowane. Oczywiście opłaty są tak duże, że jest to kilkukrotność kwot w usługach komercyjnych. Zresztą znam Ośrodki, które za ksero A-4 pobierają opłatę 1 zł.
Myślę, że dla tych przypadków sprawa "decyzji" jest jedyną możliwością wyjaśnienia, zwrotu nienależnych opłat, a przede wszystkim ukrócenia procederu bezczelnego nabijania sobie kasy przez niektóre Starostwa.
Pierwsza sprawa, to wystąpienia do Starostw o wydanie decyzji administracyjnych na podstawie art.61 ustawy o finansach publicznych w związku z art. 40 ust.3c ustawy z dnia 17 maja 1989r. Prawo geodezyjne i kartograficzne, w sprawie ustalenia opłaty za za czynności geodezyjne i kartograficzne związane ze zgłoszeniem zarejestrowanym pod nr ...
Uzasadnienie
W związku z
wejściem w życie, z dniem 1 stycznia 2010r., ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), uznać należy, że uregulowana w niej została kwestia formy ustalenia opłaty za czynności geodezyjne i kartograficzne (decyzją administracyjną) oraz kwestia właściwości organów uprawnionych do wydania takiej decyzji zarówno w pierwszej jak i w drugiej instancji.
Straciły zatem aktualność poglądy ukształtowane w poprzednio obowiązującym stanie prawnym, że ustalenie opłaty za czynności geodezyjne i kartograficzne uznawane było za czynność materialno-techniczną. (postanowienie NSA z dnia 1 lutego 2012r. sygn. akt I OW 172/11, postanowienie NSA z dnia 30 marca 2011r., I OW 7/11 oraz wyrok WSA w Łodzi z dnia 27 czerwca 2012r., III SA/Łd 307/12.
Opłaty za czynności geodezyjne i kartograficzne są środkami publicznymi stanowiącymi nieopodatkowane należności budżetowe o charakterze publiczno-prawnym pobieranym przez państwowe i samorządowe jednostki organizacyjne. Środkami publicznymi stanowiącymi niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publiczno-prawnym są w szczególności dochody pobierane przez państwowe i samorządowe jednostki budżetowe na podstawie odrębnych ustaw.
Dochodami takimi są opłaty za czynności geodezyjne i kartograficzne.
Art. 11 ust. 1 wymienionej ustawy o finansach publicznych stanowi, że jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
Pod pojęciem niepodatkowanych należności budżetowych należy rozumieć niebędące podatkami i opłatami należności stanowiące dochód budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, wynikające ze stosunków publicznoprawnych. Uprawniona jest zatem konkluzja, że Powiatowy Ośrodek Geodezji i Kartografii jest jednostką budżetową w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, a pobierane przez niego na podstawie art. 40 ust. 3c ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne opłaty za wykonanie czynności geodezyjnych i kartograficznych są dochodami stanowiącymi nieopodatkowane należności budżetowe. Wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 2012.09.05 - II SA/Go 433/12.
Zatem w sprawie naliczania opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne ma zastosowanie art.61 ustawy o finansach publicznych. Stosownie do art.61 ust.1 pkt 2 organami I instancji właściwymi do wydawania decyzji w odniesieniu do należności, o których mowa w art.60 , o ile odrębne ustawy nie stanowią inaczej , są w stosunku do należności jednostek samorządu terytorialnego – wójt, burmistrz, prezydent miasta, starosta albo marszałek województwa. Zgodnie zaś z art.61 ust.3 pkt 4 tej ustawy organami odwoławczymi od decyzji , o których mowa w ust.1 pkt 2, są samorządowe kolegia odwoławcze.Dzięki Tomku.