Kontakt

Polskie Towarzystwo Geodezyjne
Prezes Zarządu PTG:
Dorota PAWŁOWSKA-BASZAK
Adres do korespondencji:
ul. Elizy Orzeszkowej 6 lok 4
59-220  LEGNICA


Zarząd PTG:
E-mail: zarzad@ptg-org.pl

Komisja Rewizyjna PTG:
E-mail: komisja.rewizyjna@ptg-org.pl

Sąd Koleżeński PTG:
E-mail: sad.kolezenski@ptg-org.pl


NIP: 637-215-37-14
REGON: 121032220
KRS: 0000333653

Numer konta:
mBank
74 1140 2004 0000 310279 379255

Członkostwo w PTG

Autor: Adam Wójcik Wątek: Tworzenie operatu w formacie PDF - ja to robię tak...  (Przeczytany 189 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Adam Wójcik

  • Zarząd PTG
  • *****
  • Wiadomości: 2908
  • System:
  • Windows Vista/Server 2008 Windows Vista/Server 2008
  • Przeglądarka:
  • Firefox 52.0 Firefox 52.0
Tworzenie operatu w formacie PDF - ja to robię tak...
« dnia: 4 Października 2024, 16:21 »
Narzędzia potrzebne do ogarnięcia tematu:

1. Jakiś program geodezyjny, w którym opracowujemy wynikową mapę i ew. szkice. W moim przypadku jest to MikroMapa.
2. Skaner. Mam dwa: jeden formatu A4, drugi A3.
3. Program do edycji tekstu, w moim przypadku to Microsoft Word (w praktyce okazało się, że wersja Worda z 2003 roku jest bardziej intuicyjna i niezawodna niż wersje późniejsze).
4. Programy do obróbki plików graficznych (wykorzystuję dwa: Gimp i Microsoft Paint).
5. I na końcu najważniejsze narzędzie: PDFCreator.

Prace przygotowawcze.

1. Instalujemy w systemie (darmowy) program PDFCreator, który umożliwia "drukowanie" - czegokolwiek - do pliku *.PDF. Tekstu, grafiki, bez różnicy. Instalacja programu powoduje, że na liście drukarek możliwych do użycia w systemie pojawia się "PDFCreator". W tym miejscu zaznaczę, że "wydruk" niekoniecznie musi być w formacie PDF. Są też inne opcje, z których nas najbardziej będzie interesować wydruk do formatu graficznego TIFF. Powiem tak: jeżeli "wydrukujemy" jakąś stronę do formatu TIFF za pomocą PDFCreatora, to jest ona około 10 razy "lżejsza" niż zeskanowanie takiej samej strony z wersji papierowej. Ponadto nadmienię, że drukarka wirtualna "PDFCreator" ma także możliwość ustawienia jej właściwości: format strony (A4, A3, albo inny niestandardowy), orientacja (pionowo, poziomo), rozdzielczość (ja preferuję 600 dpi). 

2. Skanujemy tzw. "fakymilie podpisu" (swoją pieczątkę i odręczny podpis). Może być ich kilka wersji, aby w docelowym operacie nie wszystko było jednakowe... Samą pieczątkę, sam podpis, albo jedno i drugie w kilku wariantach. Potrzebne to będzie po to, aby opatrzyć strony operatu w niezbędne podpisy geodety (wykonawcy). I tutaj potrzebny nam będzie jakiś program do edycji plików graficznych, aby "wyciąć" minimalny i niezbędny fragment ze zeskanowanego pliku, a nie, że podpis z pieczątką ma mieścić się w górnym lewym, czy prawym rogu, na kartce w formacie A4. Wycięty "pliczek" zapisujemy w formacie TIF. I tutaj mamy docelowo dwa wyjścia: albo "podpisujemy" mapę i ew. szkice w programie geodezyjnym (np. w Mikromapie -> wstaw raster z pliku), albo zeskanowane "podpisy" zamieszczamy później, tj. w zbiorczym pliku operatu technicznego. Ja preferuję tę drugą opcję.

3. "Drukujemy" mapy i szkice z programu geodezyjnego do formatu TIFF.

Ja to robię tak:

Mikromapa -> Drukuj -> drukarka virtualna PDFCreator -> 600 dpi -> Profil: TIFF (wielostronicowy plik graficzny)
 - przy "wydruku" w formacie A4, kolor, plik *.tif ma wagę rzędu 300 kB.
 - przy "wydruku" w formacie A3, kolor, plik *.tif ma wagę rzędu 400 kB.

W ten sposób "drukujemy" wszystkie opracowane w MikroMapie szkice i mapy do plików graficznych formatu TIFF, w szczególności mapę wynikową, szkice polowe, szkice do obliczeń, analizy, i co tam jeszcze, co mamy zamiar umieścić w wynikowym operacie technicznym.

Sumując: wirtualna drukarka PDFCreator ma fajną opcję: drukowanie do pliku graficznego w formacie TIFF. Rezultat jest taki, że "waga" takiego pliku jest zaskakująco mała, przy jednocześnie zachowaniu szczególnie dużej rozdzielczości (u mnie 600 dpi).

4. Skanujemy - jak leci - wszystkie pozostałe papierowe dokumenty, które mają być zamieszczone w operacie technicznym, do plików TIFF.

Ja preferuję rozdzielczość 300 dpi. Czasami zdarza się, że zeskanowany obraz dokumentu należy obrócić o 90 stopni w lewo lub w prawo. Do tego celu używam GIMP-a: Obraz -> Przekształcenie -> Obróć o 90 stopni w lewo, lub o 90 stopni w prawo. Po dokonaniu obrotu zapisujemy plik w formacie TIFF.

5. Zebranie całości "do kupy"...

W tym celu używam programu Microsoft Word.

Strona tytułowa, spis treści, i wszystko pozostałe, co ma mieć przekazywany do zasobu operat techniczny. Jest parę szczegółów, które poniżej postaram się omówić.

5.1 Numerowanie stron.

No trzeba jakoś "zmusić" Worda, aby wyświetlał numery poszczególnych stron. Ale jest to do ogarnięcia. Wstaw numerację stron, albo jakoś tak...

5.2 Podział dokumentu na Sekcje.

Program "Word" ma taką właściwość, że cały plik można - i trzeba - podzielić na sekcje. Skutek jest taki (co widać na dolnym pasku "Worda"), że dla każdej sekcji można ustalać odrębny rozmiar strony i jej orientację (A4, czy A3, pionowo, czy poziomo). I to mam właściwie wystarcza... W Wordzie 2003 można to zrobić w taki sposób: "Wstaw" -> "Podział" -> (Typy podziałów sekcji) "Nastęna strona".

Sumując: Każda z sekcji ma możliwość określenia, czy jest to format A4, czy A3. Czy pionowo, czy poziomo. Tworzymy zatem taką strukturę, jaka jest nam potrzebna. I następnie "przeciągamy" myszką pliki TIFF do poszczególnych sekcji. Następnie klikając prawym przyciskiem myszy - na wczytanym obrazie graficznym - wybieramy opcję "Formatuj obraz". Klikamy zakładkę "Układ" i następnie wybieramy opcję "Za tekstem" - jeżeli chcemy aby "obrazek" został wyświetlony pod spodem tekstu, albo "Przed tekstem", aby "przykrył" tło. Następnie klikamy zakładkę "Rozmiar" i wpisujemy 100%. Potem dopiero - myszką - korygujemy wielkość obrazka (aby np. widoczna była numeracja stron). 

I teraz "wklejamy" "fakymilie podpisu". W lewym górnym, lewym prawym rogu strony. Na dole, czy gdziekolwiek... Obojętne...

Jak już pozbieramy wszystkie dane - w jednym pliku Word-a - to dajemy "wydruk" do PDF. I gotowe...

PS. Ze swojej praktyki zauważyłem, że pomimo zastosowania "wydruków" z Mikromapy w rozdzielczości 600 dpi, a także plików skanowanych tradycyjnie w rozdzielczości 300 dpi, waga pliku wynikowego - wydrukowanego przez Word do formatu PDF, nie przekracza 10 MB. Nie wiem jak to się dzieje, ale Word - w jakiś sposób - sprytnie kompresuje pliki, w wyniku czego końcowy rezultat jest zaskakująco dobry.

6. "Odchudzanie" operatu.

Czasami się zdarza, że trzeba "coś zrobić", bo waga wynikowego pliku PDF przekracza 10 MB. Ja to robię to za pomocą programu Microsoft Paint. Na tapetę idą zawsze zeskanowane tekstowe pliki TIFF. Np. Postanowienie Wójta Gminy zatwierdzające wstępny projekt podziału. "Obraz" -> "Zmień rozmiar / Pochyl" -> (ze 100%) na 50%.  To daje - w sumie - oczekiwany efekt. "Odchudzamy" zawsze zeskanowane teksty, a nie mapy i szkice.

Pozdrawiam, Adam Wójcik.

PS. Mam nadzieję, że dla niektórych z Was powyższe moje doświadczenia - w przygotowaniu operatu w formacie PDF - będą pomocne. Proszę o ew. pytania.
« Ostatnia zmiana: 4 Października 2024, 16:29 przez Adam Wójcik »
Geodezja, w przeciwieństwie do matematyki, jest jednym wielkim błędem...

Offline pandrzej

  • Członek PTG
  • ***
  • Wiadomości: 675
  • Płeć: Mężczyzna
  • System:
  • Windows 10 Windows 10
  • Przeglądarka:
  • Chrome 129.0.0.0 Chrome 129.0.0.0
Odp: Tworzenie operatu w formacie PDF - ja to robię tak...
« Odpowiedź #1 dnia: 4 Października 2024, 22:16 »
Program https://www.pdfill.com/
darmowy, pozwala na łączenie wielu plików PDF w jeden, dodatkowo można dodać numerację stron czy ustawiać w odpowiedniej kolejności.
Wtedy nie ma problemu z rozmiarami poszczególnych stron. Robimy PDF z każdego dokumentu operatu jako oddzielny plik, a za pomocą programu PDFfill łączymy wszystkie pliki w jeden.
Tak samo pliki z worda (z wersji nowszych niż 2003) można zapisywać bezpośrednio jako PDF, nie ma potrzeby drukowania ich przez wirtualną drukarkę.

Dodatkowo używam https://pdf-xchange.eu/pdf-xchange-editor/
ale to jest rozwiązanie płatne. Ale za jego pomocą można z gotowego PDF wywalać strony, wstawiać strony w dowolnym miejscu, a nawet modyfikować pliki PDF o dowolną treść. Program też pozwala chyba w sposób najszybszy podpisać pliki PDF podpisem kwalifikowanym.


Offline Adam Wójcik

  • Zarząd PTG
  • *****
  • Wiadomości: 2908
  • System:
  • Windows Vista/Server 2008 Windows Vista/Server 2008
  • Przeglądarka:
  • Firefox 52.0 Firefox 52.0
Odp: Tworzenie operatu w formacie PDF - ja to robię tak...
« Odpowiedź #2 dnia: 5 Października 2024, 08:36 »
Tak samo pliki z worda (z wersji nowszych niż 2003) można zapisywać bezpośrednio jako PDF, nie ma potrzeby drukowania ich przez wirtualną drukarkę.

Nawet nie wiedziałem...

A dodając jeszcze parę zdań do mojej uprzedniej wypowiedzi... Dla mnie Word ma tę zaletę, że właśnie jest edytorem tekstu. Zatem zrobienie jakichś poprawek, nawet dodawanie lub wycinanie zbędnych stron w sporządzanym operacie technicznym (np. w sprawozdaniu technicznym, wykazie współrzędnych itd.) jest rzeczą banalną. I nie potrzeba później nic "sklejać", "wycinać" itp. Ponadto zaskakująco dobrze radzi sobie z kompresją TIFF-ów (do Worda powinny być zaczytywane pliki TIFF bez kompresji). W praktyce okazywało się że plik worda (z zaczytanymi rastrami) ważący 50-70 MB, po zapisie do PDF waży znacząco poniżej 10 MB. Drugą zaletą jest wg mnie to, że duże mapy A2 czy A1 (albo niestandardowy rozmiar) zapisuję do TIFF z rozdzielczością 600 dpi, a następnie wklejam do worda przy ustawionej stronie na A3. Obraz wkleja się np. na rozmiar 50%, ale 600 dpi powoduje, że nie ma najmniejszej utraty jakości podczas powiększania. Być może i 300 dpi też nie powoduje znaczącej utraty jakości przy powiększaniu, a waży mniej.

Ale widzę, że każdy ma swoją technologię sporządzania operatów PDF. Ważne, że efekt końcowy jest pozytywny...
Geodezja, w przeciwieństwie do matematyki, jest jednym wielkim błędem...

Offline maciekwu

  • Komisja Rewizyjna
  • ****
  • Wiadomości: 324
  • Jedna prosta idea
  • System:
  • Windows 10 Windows 10
  • Przeglądarka:
  • Opera 113.0.0.0 Opera 113.0.0.0
Odp: Tworzenie operatu w formacie PDF - ja to robię tak...
« Odpowiedź #3 dnia: 5 Października 2024, 11:10 »
polecam GeoOrganizer Softlinu do tworzenia operatu, do obróbki pdf używam
PDF-XChange Editor / Editor Plus bardzo wygodnie umieszcza podpisy strzałki północy itp. można w zasadzie dowolnie manewrować plikiem pdf także podpisywać podpisem kwalifikowanym gdy certyfikat jest w systemie. Dla optymalizacji pdf PDF Compressor
https://www.pdfcompressor.net/tutorial.html i dla wymazywania różnych spraw w pdf
foxit pdf editor w wersji 2.10