ja na Twoim miejscu wstrzymałbym się z takimi pytaniami do czasu wejścia w życie nowelizacji PGiK,
a na dzień dzisiejszy nie bardzo widzę związek między samorządem , a podgik w dzisiejszym stanie prawnym.
Widzisz drogi Kolego, ten związek pomiędzy Samorządem a kontrolami PODGiK. Przede wszystkim Samorząd z chwilą powstania przejmuje jako ustawowa Władza Publiczna tak w wielkim skrócie dwie funkcje: reprezentację oraz sprawowanie pieczy. Co do pierwszej funkcji sprawa jest oczywista i nie ma sensu bym ją tu w tej chwili omawiał. Natomiast co do drugiej funkcji to oznacza to ni mniej ni więcej, że od Władz samorządu terytorialnego oraz władz administracyjnych zostanie przejęty nadzór nad należytym wykonywaniem zawodu w granicach interesu publicznego i dla jego ochrony. Tym samym przyszły Samorząd Zawodowy Geodetów Zaufania Publicznego będzie musiał stworzyć cały system zapewniający zgodne ze sztuką geodezyjną oraz zgodne przepisami wykonywanie zawodu. Jaki to będzie system, trudno dzisiaj sprecyzować. Na pewno nie będzie inny generalnie jak w innych już istniejących samorządach, np. u Aptekarzy każda apteka przynajmniej raz w roku jest poddawana wizytacji. U Architektów jest to niezależna kontrola projektu przez innego członka samorządu, itd. itp.
Jedno wszak jest pewne. Zostały na roboczo ustalone czynności, za których prawidłowe wykonywanie będzie odpowiadał Samorząd:
"Powstanie Samorządu Zawodowego Geodetów i Kartografów ma na celu uregulowanie zasad
wykonywania zawodu geodety i kartografa dla możliwie najlepszego zaspokojenia istotnych potrzeb
obywateli i Państwa. Taka regulacja stworzy właściwe mechanizmy, z jednej strony w sposób ciągły
weryfikujące specjalistyczne kwalifikacje, zapewniające odpowiednie procedury zawodowe,
a z drugiej pozwalające na nadzorowanie i dyscyplinowanie dla osiągnięcia najwyższych standardów
świadczonych usług, i przyczyni się do należytego rozwoju zawodu.
Realizacja powyższych celów wymaga zastrzeżenia dla Geodety i Kartografa Zaufania Publicznego
następujących czynności:
1. Kierowanie pracami przenoszenia na obszar Polski i konserwacji geodezyjnych układów
odniesienia.
2. Kierowanie pracami konserwacji lub wyznaczania geodezyjnego układu wysokościowego.
3. Kierowanie pracami pozyskiwania i przetwarzania informacji na potrzeby tworzenia
i aktualizacji baz danych obejmujących zbiory danych krajowego systemu informacji o terenie.
4. Kierowanie pracami pozyskiwania i przetwarzania informacji przestrzennej na potrzeby
tworzenia i aktualizacji baz danych tematycznych i specjalistycznych tworzonych na potrzeby
administracji publicznej.
5. Wykonywanie czynności technicznych i administracyjnych związanych z ustalaniem przebiegu
granic nieruchomości, w tym sporządzanie protokołów granicznych i aktów ugody.
6. Wykonywanie podziałów nieruchomości.
7. Przekształcenie struktury własnościowej nieruchomości gruntowych, w szczególności:
wykonywanie projektów scaleń i podziałów nieruchomości,
wykonywanie projektów scaleń i wymian gruntów.
8. Wykonywanie prac geodezyjnych i kartograficznych skutkujących dokonaniem wpisów
w księgach wieczystych.
9. Kierowanie pracami geodezyjnymi związanymi z obsługą procesu inwestycyjnego.
Dokonywanie wymaganych wpisów do dokumentacji procesu inwestycyjnego.
10. Kierowanie pracami związanymi z ustaleniem położenia obiektów w przestrzeni i w czasie
(badanie przemieszczeń i odkształceń).
11. Wykonywanie prac geodezyjnych i kartograficznych, w wyniku których mogłoby nastąpić
zagrożenie dla zdrowia, życia ludzkiego lub mienia.
12. Kierowanie opracowaniem standardowych opracowań kartograficznych tworzonych na
podstawie baz danych KSIoT.
13. Kierowanie opracowaniem map tematycznych i specjalnych tworzonych na potrzeby
administracji publicznej.
14. Kierowanie projektowaniem modeli danych dla systemów informacji przestrzennej
administracji publicznej oraz tworzeniem baz danych zgodnych z tymi modelami.
15. Kierowanie pracami geodezyjnymi i kartograficznymi unormowanymi porozumieniami
standaryzacyjnymi NATO i normami obronnymi.
16. Kierowanie opracowaniem procedur oraz badaniem i kalibrowaniem czujników, aparatury
i układów (systemów) wykorzystywanych w celach geodezyjnych.
17. Przeprowadzanie kontroli jakości prac, o których mowa w pkt.1-15.
18. Sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad pracami, o których mowa w pkt. 1-15.
19. Redagowanie map topograficznych i ogólnogeograficznych oraz map tematycznych
i specjalnych tworzonych na potrzeby administracji publicznej. 20. Pełnienie funkcji inspektora nadzoru w zakresie geodezji i kartografii określonych w innych
przepisach.
21. Wykonywanie czynności rzeczoznawcy i biegłego sądowego z zakresu prac geodezyjnych
i kartograficznych.
22. Reprezentowanie strony w postępowaniach administracyjnych z zakresu geodezji i kartografii
i gospodarki nieruchomościami
23. Zatwierdzanie kartograficznych pomocy naukowych (mapy, atlasy szkolne).
24. Poświadczanie kopii dokumentów i/lub map, szkiców i planów za zgodność z oryginałem. "
Jest to wyjątek z roboczych Tez... (większego opracowania) przedstawiony wczoraj o godz. 17:00 Głównemu Geodecie Kraju. Tym samym I etap prac Zespołu przedstawicieli 5 organizacji został zakończony.
W związku z powyższym kontrola, o którą chodziło Koleżance Geodetce, przejdzie z PODGiK do "SZ Geodetów Zaufania Publicznego". Bo taką roboczą nazwę przyjął Zespół by odróżnić członków SZ od osób, które uzyskały tyt. geodety przez ukończenia kształcenia na uczelni wyższej.