Witam.
Moim zdaniem organ administracji ewidentnie nie ma racji.
Do braków formalnych, które rodzą obowiązek organu administracji publicznej wezwania strony do usunięcia w ustawowym terminie, należą braki podania wskazane w art. 63 § 2 - określenie zadania, podpis strony, jeżeli działa przez pełnomocnika dołączenie pełnomocnictwa oraz wymagania określone w przepisach szczególnych.
Jak można wykazać, strona złożyła wniosek o podział nieruchomości oraz załączyła wszystkie niezbędne dokumenty, tj. wyszczególnione w art.97 ust.1a i ust.1b uogn, a także rzuty poszczególnych kondygnacji budynku z naniesioną proponowaną granicą podziałową, tj dokumenty o których mowa w §4 ust.2 rozporządzenia z 2004r. ws podziałów nieruchomości. Z tego też powodu uznać należy, że wniesione podanie nie zawiera jakichkolwiek braków formalnych.
Z książki "Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz", Piotr Przybysz, wyd. 5 LexisNexis, Warszawa 2008. (str.195)
3. W art. 64 § 2 mowa jest o innych wymaganiach formalnych ustalonych w przepisach szczególnych (wyrok NSA OZ w Krakowie z 30 stycznia 1996 r., SA/Kr 1388/95 - LexPolonica nr 328930; wyrok NSA w Warszawie z 12 maja 2006 r., I OSK 869/05 - LEX nr 236563). Organ nie może na tym etapie postępowania żądać od strony spełnienia innych wymagań, nawet jeżeli ich spełnienie byłoby pożądane dla rozstrzygnięcia sprawy. Funkcją komentowanego przepisu jest bowiem stworzenie organowi możliwości przymuszenia autora podania do wskazania w piśmie tylko takich elementów, które są niezbędne do nadania podaniu biegu prawnego (wyrok WSA w Warszawie z 26 października 2007 r., VII SAB/Wa 42/07-niepubl.).
5. Organ administracji nie może wykorzystywać trybu określonego w tym przepisie do merytorycznej oceny przedstawionego podania oraz jego załączników (teza pierwsza wyroku NSA z 23 stycznia 1996 r., II SA 1473/94 - ONSA 1997, nr 3, póz. 114).
Zauważyć należy, że organ nie przywołuje - ponieważ go nie ma - jakiegokolwiek przepisu prawa materialnego, stanowiącego o konieczności załączania przez stronę do wniosku o podział nieruchomości opinii rzeczoznawcy do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych. Wymaganie to należy w tej sytuacji uznać jako całkowicie bezpodstawne, a tym samym nieprzedłożenie takiej opinii nie może być legalną podstawą do pozostawienia podania bez rozpoznania. Jednocześnie zauważyć należy, że to organ administracji publicznej jest zobowiązany do ustalenia stanu faktycznego sprawy, a nie strona postępowania. W sytuacji gdy organ uzna, że do rozpatrzenia sprawy niezbędne są wiadomości specjalne, winien w tym celu przeprowadzić dowód z opinii biegłego, w trybie o którym mowa w art.77 kpa.
W tym stanie rzeczy, zarówno żądanie przedłożenia w/w opinii rzeczoznawcy, jak i ewentualne pozostawienie sprawy bez rozpoznania, naruszają przepis art.6 kpa stanowiący, że organy administracji publicznej mają obowiązek działania na podstawie przepisów prawa. W niniejszej sprawie nie istnieje jakikolwiek przepis prawa materialnego, nakładający na wnioskodawcę przedłożenia w/w opinii. Podkreślenia tu wymaga, że przepis §4 ust.2 rozporządzenia ws podziałów wymienia dokumenty w postaci "rzuty poszczególnych kondygnacji budynku", a nie "opinię rzeczoznawcy", jak błędnie odczytał to organ administracji.
Ewentualne pozostawienie przez organ sprawy bez rozpoznania uprawnia stronę do wniesienia zażalenia do organu wyższego stopnia na niezałatwienie sprawy w terminie, tj. w trybie art.37 ust.1 kpa.
Pozdrawiam, Adam Wójcik.