Kolego Labtec,
mapa z projektem podziału nieruchomości dla celów ZRID (czy ULKK) to takie same "podziały" jak wszystkie inne. Jedyna różnica polega na tym, że decyzja ZRID zatwierdza wiele spraw w tym podział a przy klasycznym podziale z uogn zatwierdzanie odbywa się decyzją, która traktuje tylko o tym.
Wracając do podziałów dla ZRID należy pamiętać, że tryb i sposób podziału jest wyłącznie wg uogn i wg rozporządzenia ws sposobu i trybu dokonywania podziałów z 2004 r. a to dlatego, że spec ustawa tak stanowi:
1. Wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej zawiera w szczególności:
1) mapę w skali co najmniej 1:5000 przedstawiającą proponowany przebieg drogi, z zaznaczeniem terenu niezbędnego dla obiektów budowlanych, oraz istniejące uzbrojenie terenu;
2) analizę powiązania drogi z innymi drogami publicznymi;
3) mapy zawierające projekty podziału nieruchomości, sporządzone zgodnie z odrębnymi przepisami;
...
W związku z tym co wyżej napisałem, w czynnościach podziałowych z jakimi ma do czynienia geodeta uprawniony to tylko dwa protokoły:
-
protokół z czynności przyjęcia granic nieruchomości podlegającej podziałowi, które to czynności polegają na:
§ 6. 1. Do opracowania mapy z projektem podziału nieruchomości, o której mowa w art. 97 ust. 1a pkt 8, przyjęcie granic nieruchomości podlegającej podziałowi następuje w wyniku badania
1) księgi wieczystej nieruchomości podlegającej podziałowi oraz innych dokumentów określających stan prawny nieruchomości;
2) danych wykazanych w katastrze nieruchomości.
A więc jest to czynność wyłącznie o charakterze biurowym a nie pomiarowym, i nie ma nic wspólnego z wyznaczaniem granic (punktów) wznawianiem znaków czy w ogóle ustalaniem czegokolwiek na gruncie. Często te ostatnie czynności są przypisywane, ale całkowicie niesłusznie, do "przyjmowania granic" w pracach podziałowych. Ba, niektóre ośrodki tego wymagają, co jest dalece nieprofesjonalne...
A tu owszem, przy tego rodzaju pracy, której celem jest sporządzenie "mapy z projektem podziału..." musimy za sprawą § 7 standardów... dokonać identyfikacji w terenie punktów osnowy oraz znaków granicznych - co mieści się w wywiadzie terenowym. Zwracam uwagę, że chodzi tu o znaki graniczne
a nie punkty.
-
protokół z wyznaczenia i utrwalenia na gruncie nowych punktów granicznych znakami granicznymi wyłącznie na wniosek właściciela i to w sytuacji gdy decyzja jest ostateczna. Nadanie decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności nie jest jednoznaczne z ostatecznością decyzji, dlatego za sprawą spec ustawy "rygor" ma wpływ na ujawnienie decyzji w egib i kw ale nie powoduje możliwości stabilizacji nowych punktów granicznych. Tutaj potrzebna jest ostateczność decyzji a więc wyczerpanie wszystkich środków odwoławczych zwykłego trybu z kpa.
I teraz pytanie Autora wątku:
Jak myślicie , czy wykonując podział na podstawie specustawy konieczne są podpisy w protokole samych zainteresowanych.
Maja odpowiedź jest następująca:
- jeśli chodzi o
protokół z czynności przyjęcia granic... gdy nieruchomość podlegająca podziałowi jest ujawniona w KW oraz istnieją dokumenty stwierdzające tyt. własności (co przy istniejącej KW jest niemożliwe by było ich brak ;-] ) to właścicieli... się nie zawiadamia a więc i
podpisy nie są wymagane Ale jeśli z jakiś tam przyczyn będą przy przyjęciu granic... i podpiszą protokół to myślę, że nie jest to jakaś zbrodnia;
- co do
protokołu z wyznaczenia i utrwalenia... to obowiązują takie same przepisy jak w przepisach dotyczących geodezji i kartografii, a więc dla czynności rozgraniczeniowych. Stąd wniosek, że geodeta musi zawiadomić w odpowiedni sposób właścicieli... a osoby zawiadomione mogą zjawić się w ustalonym terminie lub nie, tak samo jak mogą podpisać protokół lub nie.
Przymusu nie ma.
Myślę Kolego Labtec, że wystarczająco i wyczerpująco temat odpowiedziałem.
RoBoCIK połączył wiadomości: 1 Marca 2014, 11:52
Wybacz Labtec ale nie widziałem Twojej odpowiedzi o "art. 73..." gdy pisałem swój post, ale tak w zasadzie to moja odpowiedź pasuje też do Twojego uzupełnienia związanego z
ustawą o przepisach wprowadzających ustawy reformujące administrację publiczną z 1989 r."Spec ustawą" raczej określa się ustawę o o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji
w zakresie dróg publicznych a nie tą "reformującą".