Mam dwa pytania do osób czytających to forum, które miały styczność z omawianymi sytuacjami.
Podjęty temat dotyczy zapisu określonego w § 24. R-STD związanego z opracowaniem map do celów prawnych, a w szczególności chodzi mi o mapy do służebności gruntowych. Dla przypomnienia
§ 24. 1. Na potrzeby podziałów nieruchomości, typowych postępowań sądowych i administracyjnych sporządza się:
1) mapy do celów prawnych:
(...)
h) mapy do ustalenia służebności gruntowych,
(...)
Z mojego doświadczenia wynika, że jedyne mapy do służebności gruntowych są przeze mnie wykonywane albo w sytuacji gdy trafia do mnie klient i wyniknie problem z dojazdem, albo też taka mapa jest zlecona przez sąd. Praktycznie nie zdarzyło mi się jeszcze, żeby przyszedł ktokolwiek i złożył zlecenie na opracowanie mapy do służebności gruntowych w sytuacji, gdy sprawę prowadzi notariusz. Krótko mówiąc nie znam przypadku, że przychodzi zamawiający i mówi,
" notariusz mnie wysłał i powiedział, że potrzebuje mapę do celów prawnych".Mam więc podstawy domyślać się, że notariusze starym zwyczajem opisują przebieg służebności w umowach notarialnych słownie bez map i innych czynności, które powinien wykonać geodeta.
Drugi przypadek dotyczy zapisu wynikającego z art. 124 U-oGN, który daje możliwość starostom do wydania decyzji o ograniczeniu sposobu korzystania
Art. 124. 1. Starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, może ograniczyć, w drodze decyzji, sposób korzystania z nieruchomości przez udzielenie zezwolenia na zakładanie i przeprowadzenie na nieruchomości ciągów drenażowych, przewodów i urządzeń służących do przesyłania lub dystrybucji płynów, pary, gazów i energii elektrycznej oraz urządzeń łączności publicznej i sygnalizacji, a także innych podziemnych, naziemnych lub nadziemnych obiektów i urządzeń niezbędnych do korzystania z tych przewodów i urządzeń, jeżeli właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości nie wyraża na to zgody. Ograniczenie to następuje zgodnie z planem miejscowym, a w przypadku braku planu, zgodnie z decyzją o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego.
Całkiem sporo sądów administracyjnych stwierdziło (np. wyrok NSA I OSK 213/16), że niezbędnym załącznikiem do wydania takiej decyzji jest mapa do celów prawnych. Jest to dość oczywiste bo zgodnie z art. 124 ust.7 ostateczna decyzja stanowi podstawę wpisu do księgi wieczystej. Skoro zatem ta decyzja może ograniczać korzystanie z części nieruchomości, miejsce to powinno być w precyzyjny sposób oznaczone na mapie do celów prawnych.
No i teraz moje pytania.
1. Czy zdarza się w przypadkach Wam znanych, że notariusze w sposób przyjęty powszechnie nakazują dostarczenie map do służebności gruntowych? Czy raczej tak jak w moich stronach oczekiwanie dostarczenia map do celów prawnych jest sporadyczne lub nie ma go wcale?
2. Ograniczenie w korzystaniu można wymusić w oparciu o art. 124 U-oGN lub też w przypadku wydania decyzji w trybie różnych specustaw. Czy w czasie wykonywania zleceń dotyczących realizacji celu publicznego i konieczności ograniczenia w korzystaniu znane Wam są przypadki, że zamawiający zleca wykonywanie map do służebności? Jeżeli tak, czy są to sytuacje powszechne, czy raczej sporadyczne?