Polis, moim zdaniem stanowisko MC w żaden sposób nie ma związku z kwestiami, które podjąłeś. Przede wszystkim kwestia oceny organu ewidencyjnego czy jakiś dokument może stanowić samodzielną podstawę dokonania zmiany w danych ewidencyjnych zawsze należał do tego organu. Wystarczy poszukać w orzecznictwie SA.
"
Utrwalony jest w orzecznictwie sądów administracyjnych pogląd, że przyjęcie dokumentacji geodezyjnej do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego nie zwalnia organów ewidencyjnych od oceny tej dokumentacji jako środka dowodowego mającego stanowić podstawę wprowadzenia zmian." III SA/Kr 1672/16; III SA/Kr 800/16; III SA/Kr 987/16; III SA/Kr 1694/15; I OSK 1683/13 itd. itp.
Co do Twojego przykładu...
"Podam prosty przykład - inwentaryzacja budynku mieszkalnego wraz ze zmianą użytku gruntowego na tereny mieszkaniowe. Jak dotąd byłem zdania, że weryfikator opracowanej przeze mnie mapy i WZDE nie ma prawa kwestionować określonego przeze mnie konturu użytku gruntowego. Wiemy jakie są kryteria zaliczania gruntów do poszczególnych użytków, więc skoro na mapie nie wykażę "rabaty, kwietnika, warzywnika"(nie stanowią treści mapy zasadniczej) to subiektywnie mogę....
Z góry założyłeś, jak większość geodetów, że to Ty masz wyłączne prawo określenie konturu użytku. A to tak nie jest. Przede wszystkim, to określenie użytku (rodzaj i zakres) to zgodnie z rozp. w sprawie gleboznawczej klasyfikacji gruntów z 2012 r. to czynność klasyfikacyjna (§ 7 ust. 1 pkt 7) należy do klasyfikatora wyznaczonego przez starostę w stosownym trybie gdzie właściciel nieruchomości ma określoną i bardzo ważną rolę.
I jeszcze jedno. Określenie konturu użytku w Twoim przykładzie powinno nastąpić dużo wcześniej przez organ prowadzący ewidencje, i to na podstawie dokumentów budowlanych o których mowa w art. 23 ust. 3 pkt 2 Prawa geodezyjnego (Bp).
Przy ustalaniu konturów zurbanizowanych terenów niezabudowanych lub w trakcie zabudowy bierze się pod
uwagę postanowienia decyzji wydanych na podstawie art. 11 oraz art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych oraz treść projektu zagospodarowania działki lub terenu, o którym mowa w art. 34 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo
budowlane, stosując odpowiednio zasady dotyczące ustalania konturów terenów mieszkaniowych, terenów przemysłowych oraz innych terenów zabudowanych.
Po pomiarach inwentaryzacyjnych pozostaje tylko kwestia zmiany rodzaju użytku.
RoBoCIK połączył wiadomości: 17 Kwietnia 2017, 11:10
A czy minister cyfryzacji (budownictwa zresztą też) ma uprawnienia do wydawania wiążących interpretacji prawa?
Nie? To lipa.
A czy minister/ministerstwo ma prawo do zajęcia obowiązującego go oraz podwładne organizacje państwowe stanowiska w jakiejś kwestii? Oczywiście mają takie prawo. I o to chodzi. Może organizacje odpowiedzialne za ewidencję gib nie podlegają bezpośrednio ministerstwu co wypadało by zmienić ale już druga instancja w sprawach administracyjnych tak. I to wystarczy.
Ja jutro zaraz rozsyłam to pismo do wszystkich mi znanych starostw by już decyzjami nie "zatwierdzili" np. ustaleń przebiegu granic i innych tego typu zdarzeń.