Kontakt

Polskie Towarzystwo Geodezyjne
Prezes Zarządu PTG:
Dorota PAWŁOWSKA-BASZAK
Adres do korespondencji:
ul. Elizy Orzeszkowej 6 lok 4
59-220  LEGNICA


Zarząd PTG:
E-mail: zarzad@ptg-org.pl

Komisja Rewizyjna PTG:
E-mail: komisja.rewizyjna@ptg-org.pl

Sąd Koleżeński PTG:
E-mail: sad.kolezenski@ptg-org.pl


NIP: 637-215-37-14
REGON: 121032220
KRS: 0000333653

Numer konta:
mBank
74 1140 2004 0000 310279 379255

Członkostwo w PTG

Instytucje geodezyjne







Autor: Tomek Wątek: Aktualizacja informacji zawartych w ewidencji gruntów i budynków  (Przeczytany 8820 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Tomek

  • Członek PTG
  • ***
  • Wiadomości: 139
  • jedna prosta idea
  • System:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Przeglądarka:
  • Firefox 52.0 Firefox 52.0
Aktualizacja informacji zawartych w ewidencji gruntów i budynków następuje w drodze czynności materialno-technicznej na podstawie wpisów w innych rejestrach publicznych. Zgodnie z wyjaśnieniami Ministerstwa Cyfryzacji rejestrem publicznym są dokumenty przyjęte do PODGiK.

Offline jkbsrwk

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 209
  • Jedna prosta idea
  • System:
  • Windows 10 Windows 10
  • Przeglądarka:
  • Firefox 52.0 Firefox 52.0
Odp: Aktualizacja informacji zawartych w ewidencji gruntów i budynków
« Odpowiedź #1 dnia: 13 Kwietnia 2017, 16:54 »
Dobrze rozumiem, że przy takiej interpretacji żadna zmiana na podstawie dokumentacji jakie przekazujemy do zasobu nie musi iść decyzją?

Offline Tomek

  • Członek PTG
  • ***
  • Wiadomości: 139
  • jedna prosta idea
  • System:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Przeglądarka:
  • Firefox 52.0 Firefox 52.0
Odp: Aktualizacja informacji zawartych w ewidencji gruntów i budynków
« Odpowiedź #2 dnia: 14 Kwietnia 2017, 14:38 »
Też jestem tego samego zdania :)

Offline eljotp

  • goście
  • *
  • Wiadomości: 2390
  • System:
  • Linux (Ubuntu) Linux (Ubuntu)
  • Przeglądarka:
  • Firefox 51.0 Firefox 51.0
    • http://wbgsc.pl
Odp: Aktualizacja informacji zawartych w ewidencji gruntów i budynków
« Odpowiedź #3 dnia: 15 Kwietnia 2017, 11:09 »
Aktualizacja informacji zawartych w ewidencji gruntów i budynków następuje w drodze czynności materialno-technicznej na podstawie wpisów w innych rejestrach publicznych. Zgodnie z wyjaśnieniami Ministerstwa Cyfryzacji rejestrem publicznym są dokumenty przyjęte do PODGiK.

Tomek gratulacje!!! To co zrobiłeś zwracając się do ministerstwa przesunęło geodezję w przedmiocie aktualizacji danych ewidencyjnych o przysłowiowy  krok pokoleniowy. Zrobiłeś dużo więcej niż wszystkie organizacje i stowarzyszenia razem wzięte. Jeszcze raz brawo.
I wszystkiego najlepszego z okazji Świąt. Ja dziękuję bardzo za ten ŚWIĄTECZNY PODARUNEK!  ;D
Pozdrawiam Leszek

"Przecież to oni wiedzą jedynie
Jak świat wygląda, a jak powinien"


"Rząd nie ciąża
Da się usunąć"


Piotr Bukartyk

Offline UlaZ

  • Członek PTG
  • ***
  • Wiadomości: 2535
  • System:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Przeglądarka:
  • Firefox 52.0 Firefox 52.0
Odp: Aktualizacja informacji zawartych w ewidencji gruntów i budynków
« Odpowiedź #4 dnia: 15 Kwietnia 2017, 14:39 »
Również Ci gratuluję Tomku. Wszyscy tylko dyskutują, komplikują, zapraszają Pana Puzię tu i tam, a wystarczyło po prostu zapytać Ministra i interpretacje co niektórych w kosz. Brawo Tomku i wszystkiego najlepszego na święta Ci  życzę. 
Pozdrawiam, Ula

Offline stardust

  • Komisja Rewizyjna
  • ****
  • Wiadomości: 893
  • System:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Przeglądarka:
  • Firefox 52.0 Firefox 52.0
Odp: Aktualizacja informacji zawartych w ewidencji gruntów i budynków
« Odpowiedź #5 dnia: 15 Kwietnia 2017, 15:17 »
A czy minister cyfryzacji (budownictwa zresztą też) ma uprawnienia do wydawania wiążących interpretacji prawa?
Nie? To lipa.

geodetka

  • Gość
Odp: Aktualizacja informacji zawartych w ewidencji gruntów i budynków
« Odpowiedź #6 dnia: 15 Kwietnia 2017, 22:24 »
Tomku

Gratulacje również ode mnie.
To jest bardzo dobra wiadomość.

Wszystkiego dobrego z okazji  Świąt Wielkanocnych  :)

Offline Polis

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 31
  • jedna prosta idea
  • System:
  • Windows 8/Server 2012 Windows 8/Server 2012
  • Przeglądarka:
  • Chrome 57.0.2987.133 Chrome 57.0.2987.133
Odp: Aktualizacja informacji zawartych w ewidencji gruntów i budynków
« Odpowiedź #7 dnia: 16 Kwietnia 2017, 14:25 »
Witam
Moim zdaniem przyjęcie takiego stanowiska wprowadza pewnego rodzaju mętlik kompetencyjny w zakresie przekazywania dokumentacji do PZGiK.
Podam prosty przykład - inwentaryzacja budynku mieszkalnego wraz ze zmianą użytku gruntowego na tereny mieszkaniowe. Jak dotąd byłem zdania, że weryfikator opracowanej przeze mnie mapy i WZDE nie ma prawa kwestionować określonego przeze mnie konturu użytku gruntowego. Wiemy jakie są kryteria zaliczania gruntów do poszczególnych użytków, więc skoro na mapie nie wykażę "rabaty, kwietnika, warzywnika"(nie stanowią treści mapy zasadniczej) to subiektywnie mogę zaliczyć to do użytków rolnych i weryfikator musi to przyjąć do PZGiK, bo przecież nie ma prawa do kontroli terenowej i weryfikacji zakresu użytku. Weryfikacja polegała jedynie na tym czy sporządzone dokumenty spełniają wymogi formalne.
Przyjmując założenie wynikające z pisma Ministerstwa Cyfryzacji można wnioskować, że obecnie weryfikacja przekazywanych danych powinna także obejmować weryfikację np. określania zakresu użytków gruntowych w terenie, ponieważ po przyjęciu dokumentacji do PZGiK organ prowadzący ewidencję nie posiada możliwości odmowy wprowadzenia danych.
Moim zdaniem powinno wyglądać to w ten sposób, że geodeta wykonuje wykaz zmian zgodnie ze wskazaniem właściciela, weryfikator sprawdza jedynie kwestie formalne a po przyjęciu WZDE do PZGiK ewidencja gruntów powinna się zastanowić czy wprowadzić to do bazy. Zawsze mają możliwość wydania decyzji o odmowie przyjęcia.
Moje zdanie wynika z faktu, iż kwestie dotyczące nieruchomości zawsze powinny uwzględniać w postępowaniu właściciela. Przyjmując, iż aktualizacja EGiB dzieje się przy przyjęciu dokumentacji do PZGiK czyli na etapie gdzie stronami są zasadniczo Wykonawca i Organ to właściciel nie ma żadnego prawa do wykonywania swoich praw.

pozdrawiam
KR

Offline eljotp

  • goście
  • *
  • Wiadomości: 2390
  • System:
  • Windows XP Windows XP
  • Przeglądarka:
  • Chrome 49.0.2623.112 Chrome 49.0.2623.112
    • http://wbgsc.pl
Odp: Aktualizacja informacji zawartych w ewidencji gruntów i budynków
« Odpowiedź #8 dnia: 16 Kwietnia 2017, 19:49 »
Polis, moim zdaniem stanowisko MC w żaden sposób nie ma związku z kwestiami, które podjąłeś. Przede wszystkim kwestia oceny organu ewidencyjnego czy jakiś dokument może stanowić samodzielną podstawę dokonania zmiany w danych ewidencyjnych zawsze należał do tego organu. Wystarczy poszukać w orzecznictwie SA.
"Utrwalony jest w orzecznictwie sądów administracyjnych pogląd, że przyjęcie dokumentacji geodezyjnej do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego nie zwalnia organów ewidencyjnych od oceny tej dokumentacji jako środka dowodowego mającego stanowić podstawę wprowadzenia zmian." III SA/Kr 1672/16; III SA/Kr 800/16; III SA/Kr 987/16; III SA/Kr 1694/15; I OSK 1683/13 itd. itp.

Co do Twojego przykładu...
Cytuj
"Podam prosty przykład - inwentaryzacja budynku mieszkalnego wraz ze zmianą użytku gruntowego na tereny mieszkaniowe. Jak dotąd byłem zdania, że weryfikator opracowanej przeze mnie mapy i WZDE nie ma prawa kwestionować określonego przeze mnie konturu użytku gruntowego. Wiemy jakie są kryteria zaliczania gruntów do poszczególnych użytków, więc skoro na mapie nie wykażę "rabaty, kwietnika, warzywnika"(nie stanowią treści mapy zasadniczej) to subiektywnie mogę....
Z góry założyłeś, jak większość geodetów, że to Ty masz wyłączne prawo określenie konturu użytku. A to tak nie jest. Przede wszystkim, to określenie użytku (rodzaj i zakres) to zgodnie z rozp. w sprawie gleboznawczej klasyfikacji gruntów z 2012 r. to czynność klasyfikacyjna (§ 7 ust. 1 pkt 7) należy do klasyfikatora wyznaczonego przez starostę w stosownym trybie gdzie właściciel nieruchomości ma określoną i bardzo ważną rolę.

I jeszcze jedno. Określenie konturu użytku  w Twoim przykładzie powinno nastąpić dużo wcześniej przez organ prowadzący ewidencje, i to na podstawie dokumentów budowlanych o których mowa w art. 23 ust. 3 pkt  2 Prawa geodezyjnego (Bp).
Cytuj
Przy ustalaniu konturów zurbanizowanych terenów niezabudowanych lub w trakcie zabudowy bierze się pod
uwagę postanowienia decyzji wydanych na podstawie art. 11 oraz art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych oraz treść projektu zagospodarowania działki lub terenu, o którym mowa w art. 34 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo
budowlane, stosując odpowiednio zasady dotyczące ustalania konturów terenów mieszkaniowych, terenów przemysłowych oraz innych terenów zabudowanych.
Po pomiarach inwentaryzacyjnych pozostaje tylko kwestia zmiany rodzaju użytku.

RoBoCIK połączył wiadomości: 17 Kwietnia 2017, 11:10
A czy minister cyfryzacji (budownictwa zresztą też) ma uprawnienia do wydawania wiążących interpretacji prawa?
Nie? To lipa.
A czy minister/ministerstwo ma prawo do zajęcia obowiązującego go oraz podwładne organizacje państwowe​ stanowiska w jakiejś kwestii? Oczywiście mają takie prawo. I o to chodzi. Może organizacje odpowiedzialne za ewidencję gib nie podlegają bezpośrednio ministerstwu co wypadało by zmienić ale już druga instancja w sprawach administracyjnych tak. I to wystarczy.
Ja jutro zaraz rozsyłam  to pismo do wszystkich mi znanych​ starostw by już decyzjami nie "zatwierdzili" np. ustaleń przebiegu granic i innych tego typu zdarzeń.
« Ostatnia zmiana: 17 Kwietnia 2017, 11:10 przez Leszek Piszczek »
Pozdrawiam Leszek

"Przecież to oni wiedzą jedynie
Jak świat wygląda, a jak powinien"


"Rząd nie ciąża
Da się usunąć"


Piotr Bukartyk

Offline Mirek57

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 129
  • Płeć: Mężczyzna
  • System:
  • Windows XP Windows XP
  • Przeglądarka:
  • Chrome 49.0.2623.112 Chrome 49.0.2623.112
Odp: Aktualizacja informacji zawartych w ewidencji gruntów i budynków
« Odpowiedź #9 dnia: 18 Kwietnia 2017, 00:22 »

I jeszcze jedno. Określenie konturu użytku  w Twoim przykładzie powinno nastąpić dużo wcześniej przez organ prowadzący ewidencje, i to na podstawie dokumentów budowlanych o których mowa w art. 23 ust. 3 pkt  2 Prawa geodezyjnego (Bp).


Czy aby na pewno Leszek
Kilka lat temu kontrola NIK zarzuciła organom prowadzącym ewidencję bezpodstawne wprowadzenie Bp do rejestru na podstawie decyzji wyłaczeniowej, twierdząc, że decyzja jest deklaratoryjna i jej wykonanie powinno nastąpić z chwilą faktycznej zmiany użytku, czyli z chwilą rozpoczęcia prac budowlanych. Dlatego u nas stosuje się obecnie zasadę, że z chwilą wytyczenia budynku robimy wykaz zmian danych ewidencyjnych działki i wprowadzamy Bp wg. planu zagospodarowania, a organ wprowadza wcześniej na podstawie dokumentacji budowlanej budynek projektowany.Poprzednio kiedy nie zgłaszano wytyczeń organ teoretycznie mógł wezwać właściciela do dostarczenia wykazu zmian, a praktycznie to przy inwentaryzacji przechodziliśmy z użytku rolnego na B.
To jeśli była decyzja wyłączeniowa czy też jej nie było nie ma znaczenia bo art 11 ustawy o ochronie... nie w każdym przypadku obliguje urząd do wydania decyzji więc rację ma Polis kiedy sam na gruncie ocenia dokąd nastąpiły zmiany użytkowania w działce. A moim zdaniem to organ powinien wprowadzić zmianę na podstawie dokumentacji geodezyjnej, a potem sobie wdrażać postępowanie wyjaśniające jeśli ma jakieś wątpliwości.
Poza tym art 24 PGiK ust. 2b Aktualizacja informacji zawartych w ewidencji gruntów i budynków następuje:
1) w drodze czynności materialno-technicznej na podstawie:
a) przepisów prawa,
b) wpisów w księgach wieczystych,
c) prawomocnych orzeczeń sądu,
d) ostatecznych decyzji administracyjnych,
e) aktów notarialnych,
f) zgłoszeń budowy budynku, zawiadomień o zakończeniu budowy budynku oraz zgłoszeń rozbiórki
budynku, o których mowa odpowiednio w art. 30, art. 54 oraz art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca
1994 r. – Prawo budowlane,
oraz zgłoszeń dotyczących zmiany sposobu użytkowania budynku lub jego części, o których mowa w
art. 71 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, do których właściwy organ nie wniósł
sprzeciwu,
g) wpisów w innych rejestrach publicznych,
h) wniosku zainteresowanego podmiotu ewidencyjnego i wskazanej w tym wniosku dokumentacji
geodezyjnej przyjętej do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, jeżeli wnioskowana
zmiana obejmuje informacje gromadzone w ewidencji gruntów i budynków dotyczące nieruchomości
znajdujących się w wyłącznym władaniu wnioskodawcy albo wnioskodawców;

2) w drodze decyzji administracyjnej – w pozostałych przypadkach.
2c. Odmowa aktualizacji informacji zawartych w ewidencji gruntów i budynków następuje w
drodze decyzji administracyjnej.
I tu jest szkopuł czy odmowa dotyczy pozostałych przypadków, cz też pkt. h czy wszystkich punktów art. 24
« Ostatnia zmiana: 18 Kwietnia 2017, 00:45 przez Mirek57 »
pozdrawiam Mirek

Offline RadosławSmyk

  • Sąd Koleżeński
  • ****
  • ****
  • Wiadomości: 1341
  • System:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Przeglądarka:
  • Chrome 57.0.2987.133 Chrome 57.0.2987.133
Odp: Aktualizacja informacji zawartych w ewidencji gruntów i budynków
« Odpowiedź #10 dnia: 18 Kwietnia 2017, 08:13 »
Ale wytyczenie (czytaj wbicie kołków) nie zmienia jeszcze w sposób faktyczny użytku. Czyli wprowadzenie zmiany na podstawie faktu wytyczenia nadal będzie miało charakter deklaratoryjny.
Apices iuris non sunt iura.

Offline Mirek57

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 129
  • Płeć: Mężczyzna
  • System:
  • Windows XP Windows XP
  • Przeglądarka:
  • Chrome 49.0.2623.112 Chrome 49.0.2623.112
Odp: Aktualizacja informacji zawartych w ewidencji gruntów i budynków
« Odpowiedź #11 dnia: 18 Kwietnia 2017, 08:54 »
Radosław przecież wytyczenie jest po rozpoczęciu prac budowlanych, czy to nie zmienia użytku na Bp przynajmniej na części działki?. Przecież nie działamy tylko w kontekście wytyczenia, a prawa budowlanego. W ewidencji budynków masz pozycję statusu projektowany i w trakcie budowy, gdybyś dodatkowo w trakcie budowy robił mdcp to co byś zrobił?.

pozdrawiam Mirek

Offline eljotp

  • goście
  • *
  • Wiadomości: 2390
  • System:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Przeglądarka:
  • Chrome 57.0.2987.133 Chrome 57.0.2987.133
    • http://wbgsc.pl
Odp: Aktualizacja informacji zawartych w ewidencji gruntów i budynków
« Odpowiedź #12 dnia: 18 Kwietnia 2017, 08:59 »

I jeszcze jedno. Określenie konturu użytku  w Twoim przykładzie powinno nastąpić dużo wcześniej przez organ prowadzący ewidencje, i to na podstawie dokumentów budowlanych o których mowa w art. 23 ust. 3 pkt  2 Prawa geodezyjnego (Bp).


Czy aby na pewno Leszek
Kilka lat temu kontrola NIK zarzuciła organom prowadzącym ewidencję bezpodstawne wprowadzenie Bp do rejestru na podstawie decyzji wyłaczeniowej, twierdząc, że decyzja jest deklaratoryjna i jej wykonanie powinno nastąpić z chwilą faktycznej zmiany użytku, czyli z chwilą rozpoczęcia prac budowlanych. Dlatego u nas stosuje się obecnie zasadę, że z chwilą wytyczenia budynku robimy wykaz zmian danych ewidencyjnych działki i wprowadzamy Bp wg. planu zagospodarowania, a organ wprowadza wcześniej na podstawie dokumentacji budowlanej budynek projektowany.Poprzednio kiedy nie zgłaszano wytyczeń organ teoretycznie mógł wezwać właściciela do dostarczenia wykazu zmian, a praktycznie to przy inwentaryzacji przechodziliśmy z użytku rolnego na B.
...
I tu dochodzimy do sedna sprawy kto, kiedy i na jakiej podstawie powinien "wprowadzić" Bp, bo gdy chodzi o budynek projektowany to z tym jakoś nie ma problemu choć określenie centroid budynków urzędnikom przysparza problemów? Twierdzisz, że u was stosuje się zasadę, że z chwilą wytyczenia budynku robicie wykaz zmian danych wg. planu zagospodarowania. Tak na marginesie to zacytowany prze zemnie przepis dotyczył tylko sposobu ustalania konturu Bp a nie podstawy formalnej, kto ma określać ten kontur.

Biorąc pod uwagę fakt, że samo wytyczenie może zostać dokonane tylko na terenie objętym pozwoleniem na budowę lub zgłoszeniem (art. 41 ust. 3 uPb) to samo zlecenie inwestora na wytyczenie budynku oraz zgłoszenie zamiaru wykonania tej usługi organom sgik nie jest żadną podstawą do wykonywania przez nas, po pierwsze - geodezyjnego opracowania projektu gospodarowania terenu (czy to czasem nie należy do zakresu 4) w celu określenia konturu użytku Bp. I po wtóre - do sporządzenia wykazu zmiany danych ewidencyjnych dotyczącego użytku Bp. Żaden ze znanych mi przepisów nie nakłada na nas obowiązek obligatoryjnego sporządzania takiego wykazu. I to jeszcze na etapie  prac przygotowawczych na terenie budowy. Jeśli organy ewidencyjne chcą takich danych, to niech sobie same je przygotowują lub zlecą prace klasyfikacyjne. Ani w ustawie Pgik, ani w rozporządzeniu ws wzoru zgłaszania prac z 2014 r. nie zamieszczono klasyfikacji gleboznawczej jako rodzaj czynności podlegających do zgłoszenia. A zmiana użytku gruntowego czy też wyłączenie terenu z obowiązku klasyfikacji to bezsprzecznie praca klasyfikatora. Jeszcze trochę a będą od nas wymagać wzde dla terenów rekreacyjno-wypoczynkowych - Bz.
Pozdrawiam Leszek

"Przecież to oni wiedzą jedynie
Jak świat wygląda, a jak powinien"


"Rząd nie ciąża
Da się usunąć"


Piotr Bukartyk

Offline RadosławSmyk

  • Sąd Koleżeński
  • ****
  • ****
  • Wiadomości: 1341
  • System:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Przeglądarka:
  • Chrome 57.0.2987.133 Chrome 57.0.2987.133
Odp: Aktualizacja informacji zawartych w ewidencji gruntów i budynków
« Odpowiedź #13 dnia: 18 Kwietnia 2017, 10:16 »
Uważam że należy się zdecydować czy zmiana w ewidencji gruntów wynika z przyczyn formalnych (np. wydanie pozwolenia na budowę czy rozpoczęcie budowy) czy jest skutkiem zmiany stanu faktycznego (np. zdjęcie humusu, wykonanie wykopu itp.).
A wracając do wątku który poruszyłem. Wytyczenie jest po rozpoczęciu budowy, zgadzam się. Ale zmiana  użytku nie jest po to aby wykazywać w ewidencji fakt wykonania wytyczenia. Jeśli ktoś uważa że zmiana użytku powinna być dokonana w związku z rozpoczęciem budowy to powinno być to wykonywane z urzędu, na podstawie zgłoszenia rozpoczęcia prac budowlanych, w oparciu o dokumentację projektową będącą w posiadaniu organu. Jak na razie żaden przepis nie utożsamia rozpoczęcia budowy z czynnością wytyczenia obiektu w związku z tym żaden organ nie jest uprawniony do samodzielnego tworzenia takiej regulacji. Tym bardziej że można by z niej wnioskować że rozpoczęcie budowy obiektów które nie wymagają tyczenia, bądź dla których tyczenie ze względów technologicznych będzie wykonane w znacząco późniejszym okresie niż rozpoczęcie budowy, nie powodują obowiązku aktualizacji ewidencji gruntów.
« Ostatnia zmiana: 18 Kwietnia 2017, 10:25 przez RadosławSmyk »
Apices iuris non sunt iura.

Offline Tomek

  • Członek PTG
  • ***
  • Wiadomości: 139
  • jedna prosta idea
  • System:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Przeglądarka:
  • Firefox 52.0 Firefox 52.0
Odp: Aktualizacja informacji zawartych w ewidencji gruntów i budynków
« Odpowiedź #14 dnia: 18 Kwietnia 2017, 11:14 »
Widzę że odeszliście od mojego wątku w inny wątek. Chciałbym aby PTG w jakiś konkretny sposób poinformowało szerszą grupę geodetów o tym piśmie. Aby była zawarta informacja o tym co ono oznacza dla zwykłego geodety a co dla urzędnika.
Czy jest możliwość np. podania takiej informacji na ogólnodostępnej stronie głównej?