I tak właśnie czasami czuję, że dokumentacje zrid wykonują "piekarze" a nie geodeci. Chyba jasno sprecyzowałem, że my geodeci wykonujemy to, co zlecają nam zamawiający a nie służba geodezyjna. Jeśli zamawiający zleca wykonanie mapy z projektem podziału nieruchomości to jest oczywiste, że wykonujemy to opracowanie na podstawie obowiązującego stanu danych ewidencyjnych w bazie EGiB. Zasada identyczna z tą jaka obowiązuje w przepisach dotyczących opisu nieruchomości w księgach wieczystych. Jeżeli w wyniku opracowania na żądanie zamawiającego, dokonuję opracowania zmiany danych to jest oczywiste, że te dane muszę opracować w zgodzie z wymogami rozporządzenia ws egib oraz standardami technicznymi, czyli w zgodzie z § 85 rozp. ws egib.
Natomiast przepis § 75 rozporządzenia ws standardów nie wiem po co w ogóle się tu znalazł? Przepis ten nie ustanawia obowiązku "czyszczenia" ewidencji przez osoby nie będące właścicielami o których mowa w art. 20 ust. 2 pkt. 1 uPgik. A juz w ogóle nie ustanawia żadnej normy czy obowiązku. Jest jedynie przepisem systemowym wymieniającym, które opracowania sporządza się na potrzeby podziałów nieruchomości, oraz typowych postępowań sądowych i administracyjnych.
Przypomnę w takim razie, że w tym wątku chodzi o to, jaki przepis nakazuje by osoba nie będąca właścicielem działek ewidencyjnych, a jedynie zainteresowanym, była obowiązana do opracowania modyfikacji danych ewidencyjnych doprowadzających te przecież już istniejące w EGiB (a nie nowe) dane do zgodności z rozporządzeniem?
Moim zdaniem zacytowany § 85 ust. 2 rozp. ws egib dotyczy wyłącznie tych danych, które są zmienione a nie tych danych, które są tylko wykorzystane w stanie niezmienionym. Dlatego powierzchnie nowo-zaprojektowanych działek powinny być obliczone ze współrzędnych punktów nowo-zaprojektowanych oraz współrzędnych niezmienionych w przypadku punktów granicznych już ujawnionych w ewidencji. Przepis stanowiący wynikający z § 61 rozp. ws egib równo obowiązuje wszystkich, również i starostę. A może przede wszystkim starostę jako gestora egib zobowiązanego do okresowych weryfikacji i modernizacji.
Stosowana już teraz nagminnie interpretacja rozszerzająca § 62 utrzymująca, że wszystkie współrzędne punktów granicznych działek, nawet dla tych niezmienianych, przed obliczeniem powierzchni powinny zostać doprowadzone do stanu określonego ze średnim błędem 0,3 m na podstawie pomiarów względem osnowy 1 klasy, jest nieuprawniona. Stosowanie tej "interpretacji rozszerzającej" względem działek sąsiednich opracowania, w zwiazku z tym, że każdy punkt bierze udział w opisie co najmniej dwóch działek, to również de facto została zmieniona powierzchnia sąsiedniej działki, to wymusza powtórne określenie powierzchni tej sąsiedniej działki. To z kolei narzucałoby doprowadzenie pozostałych punktów granicznych działki sąsiedniej do stanu zmodernizowanego. Ale sąsiednia działka ma również swoje sąsiednie działki, i tak w nieskończoność...
Dlatego modernizacja współrzędnych punktów granicznych może dotyczyć tylko tych granic, które są przedmiotem zleconego opracowania i które biorą udział w czynnościach przyjęcia granic nieruchomości przewidzianych do podziału. Co w przypadku projektów podziałów dla wniosków ZRID ma kolosalne znaczenie, gdy z nieruchomości projektuje się do wydzielenia kilkuprocentowe powierzchnie z obszarów działek towarzyszących modernizowanym drogom publicznym. I takiej "interpretacji" powinniśmy się trzymać i takich zasad winniśmy wymagać od administracji geodezyjnej.