Kontakt

Polskie Towarzystwo Geodezyjne
Prezes Zarządu PTG:
Dorota PAWŁOWSKA-BASZAK
Adres do korespondencji:
ul. Władysława Łokietka 18
59-220  LEGNICA


Zarząd PTG:
E-mail: zarzad@ptg-org.pl

Komisja Rewizyjna PTG:
E-mail: komisja.rewizyjna@ptg-org.pl

Sąd Koleżeński PTG:
E-mail: sad.kolezenski@ptg-org.pl


NIP: 637-215-37-14
REGON: 121032220
KRS: 0000333653

Numer konta:
mBank
74 1140 2004 0000 310279 379255

Członkostwo w PTG

Instytucje geodezyjne







Autor: Jarek Thor Wątek: Operat techniczny -zasady sporządzania dokumentacji i kompletowania operatu  (Przeczytany 17539 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Jarek Thor

  • Zarząd PTG
  • *****
  • Wiadomości: 2218
  • System:
  • Windows XP Windows XP
  • Przeglądarka:
  • Firefox 20.0 Firefox 20.0
Witam.
Praktycznie od zawsze jak powstało PTG, krytykujemy wielu geodetów na różnych stanowiskach w urzędach, którzy maja wpływ na przyjmowanie naszych operatów do zasobu. Mamy wiele sygnałów z różnych stron, że chociażby zasady kompletowania operatów nadal są wymagane w odniesieniu do nieobowiązującej już instrukcji O-3. Poszczególne składniki operatów w różnych częściach kraju, mimo jednego prawa są często bardzo odmienne. A nam niby zależy na ujednoliceniu zasad postępowania. Chciałbym żebyśmy spróbowali nie tylko krytykować, ale wypracowali (na ile się da) jakiś wzorzec właściwie opracowanej dokumentacji i zasady jej kompletowania. Zacznę może od składu operatu. Wiemy, że nie ma już zasobów bazowego, użytkowego i przejściowego. Ale czy to oznacza, że wszystkie dokumenty powinny być zamieszczone w operacie technicznym w artystycznym nieładzie? Proponuję, że jak uporamy się już ze składem operatu, zajmiemy się jego poszczególnymi składnikami. W załączniku zamieszczam tabelkę, którą przygotowałem w oparciu (taki mi się wydaje) rozporządzenie o standardach i od jakiegoś czasu właśnie tak kompletuję operaty. Nikt do tej pory nie miał uwag do takiego kompletowania, ale jestem ciekawy co Wy uważacie w tym zakresie.
pozdrawiam
Jarek   
« Ostatnia zmiana: 22 Maja 2013, 08:23 przez Jarek Thor »

Offline Tomek

  • Członek PTG
  • ***
  • Wiadomości: 132
  • jedna prosta idea
  • System:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Przeglądarka:
  • Firefox 21.0 Firefox 21.0
Jeżeli chodzi o skład operatu technicznego jest on dokładnie opisany w GNIOCIE :) Załączam plik jak wygląda to u mnie. Jak do tej pory nikt nie miał do mnie uwag odnośnie kompletowania.

Offline Jarek Thor

  • Zarząd PTG
  • *****
  • Wiadomości: 2218
  • System:
  • Windows XP Windows XP
  • Przeglądarka:
  • Firefox 20.0 Firefox 20.0
Dzięki Tomek, że zabrałeś głos w tym wątku. Ja w odróżnieniu od Ciebie posegregowałem składniki operatu wg zasad ujętych w rozporządzeniu o standardach w odniesieniu do par.71 z uwzględnieniem....nazwę to logiki. W punkcie 1 tego paragrafu jest mowa, że dokumentacje przekazuje się jako wyniki i rezultaty . Jedynie co kłóci się z moją logiką to zapis w punkcie 8 ustępu 2. Bo dokumenty pozyskane i wykorzystane, raczej nie są wynikami ani rezultatami pomiarów. Co stanowi o wynikach i rezultatach, jest opisane w innych miejscach rozporządzenia i starałem się to jakoś ogarnąć. Ciekaw jestem zdania innych osób, czy taki skład operatu jaki przedstawiłem, jest do przyjęcia w odniesieniu do zapisów rozporządzenia i czy ma sens.
pozdrawiam
Jarek

Offline Wioletta H-S

  • Członek PTG
  • ***
  • Wiadomości: 500
  • Płeć: Kobieta
  • Uśmiech najkrótszą drogą do człowieka....
  • System:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Przeglądarka:
  • Chrome 26.0.1410.64 Chrome 26.0.1410.64
Czy wypracujemy wzorzec? wątpię
Ile będzie interpretacji "gniota" tyle wzorów....
W moim PODGiK i ODGiK przestrzegają rozp. i tak każdy z wykonawców składa jak chce  :)
Moim zdaniem geodeta powinien składać operat wg chronologii czynności jakie wykonywał... tyle ode mnie i niekoniecznie może to być zgodne z rozp....... czyt. gniotem
www.geodetachelm.pl
www.geodezja-chelm.pl

Bo największy przeciwnik czeka na mnie w lustrze...

Offline Jarek Thor

  • Zarząd PTG
  • *****
  • Wiadomości: 2218
  • System:
  • Windows XP Windows XP
  • Przeglądarka:
  • Firefox 20.0 Firefox 20.0
Wiola !!!!
Jak nie my, to kto opracuje taki wzorzec? Ja bardzo bym chciał, żebyśmy jako PTG stawiali sobie nawet bardzo trudne wyzwania i dążyli do ich realizacji. Nie sztuka obgadywać innych (urzędników), że działają wbrew prawu lub wymyślają własne wytyczne. Celowo założyłem ten wątek żeby sie przekonać, na ile wykonawcy są zgodni do kompromisu i wypracowania wspólnych wniosków z obowiązującego prawa. Pogadamy.....zobaczymy  :) Ja z natury jestem bardzo cierpliwy.
pozdrawiam
Jarek
« Ostatnia zmiana: 22 Maja 2013, 22:55 przez Jarek Thor »

Offline Wioletta H-S

  • Członek PTG
  • ***
  • Wiadomości: 500
  • Płeć: Kobieta
  • Uśmiech najkrótszą drogą do człowieka....
  • System:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Przeglądarka:
  • Chrome 26.0.1410.64 Chrome 26.0.1410.64
Jarku....... z całym szacunkiem  :-*

Jak dobrze wiesz każdy ośrodek ma "swoje widzi mi się".......  poruszałam temat poprawy operatu z założenia ewidencji budynków, czy poprawiać czy nie.... odpowiedziałeś politycznie  :ninja: robi się by nie "srać" w gniazdo mimo, iż to jest niezgodne z przepisami....
ja politycznie odpowiadam, że generalnie składa się operat tak jak ośrodek wymaga..... :D politycznie, by nie zadzierać "ze swoimi"

Ja nie widzę kompromisu... albo się przestrzega przepisów, albo nie... w tej chwili nie mam uprawnień i nie ja decyduję o pewnych rzeczach........  :D
dajcie mi 4 miesiące.....  :)
www.geodetachelm.pl
www.geodezja-chelm.pl

Bo największy przeciwnik czeka na mnie w lustrze...

Offline Skorpion

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 32
  • System:
  • Windows Vista/Server 2008 Windows Vista/Server 2008
  • Przeglądarka:
  • MS Internet Explorer 9.0 MS Internet Explorer 9.0
Szanowni Państwo,
Dobry schemat dotyczący sporządzania i kompletowania operatu zamieścił w swoich prezentacjach ŚWINGiK. Sprawdza się w województwie śląskim i części województwa małopolskiego.
SzPM

cieplutki

  • Gość
Można prosić o link do tej prezentacji.

Offline Jarek Thor

  • Zarząd PTG
  • *****
  • Wiadomości: 2218
  • System:
  • Windows XP Windows XP
  • Przeglądarka:
  • Firefox 5.0 Firefox 5.0
Prezentacja ŚWINGiK wraz z informacją na temat rozporządzenia ws standardów jest na naszej stronie



http://www.ptg-org.pl/index.php/page,10.html

pozdrawiam
Jarek

Offline pandrzej

  • Członek PTG
  • ***
  • Wiadomości: 439
  • Płeć: Mężczyzna
  • System:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Przeglądarka:
  • Chrome 27.0.1453.94 Chrome 27.0.1453.94
Pozwolę sobie wypowiedzieć w tej kwestii. Moim zdaniem bliższy idei rozporządzenia jest schemat przedstawiony przez Tomka, niż przez Jarka.

O ile schematy są bardzo podobne, to nie rozumiem, po co dzielić operat na tyle części. Autor rozporządzenia dokładnie napisał, co się ma znaleźć w operacie i to też zrobił Tomek w swojej propozycji. Sam zresztą robię podobnie.

Natomiast chciałbym zapytać Jarka: po co umieszczasz w operacie takie informacje, jak np obliczenia współrzędnych i obliczenia powierzchni? To są dokumenty wymagane w starych instrukcjach technicznych, autor rozporządzenia zwolnił nas z obowiązku przekazywania tych dokumentów do zasobu, bo po co zasób śmiecić? Wykonawca ma takie dokumenty mieć w swojej roboczej bazie danych i tyle. Do zasobu ich nie przekazujemy.
Po co do zasobu przekazywać dwa szkice polowe (oryginał i kopia)? Chyba trochę szkoda lasów tropikalnych na papier...
Podobnie mapa osnowy pomiarowej jest wymieniona w rozporządzeniu, że ma taka powstać, ale już w spisie treści dokumentów wchodzących w skład operatu się nie znalazła. Z tego wynika, że także taka mapa wchodzi w skład roboczej bazy danych, ale nie podlega przekazaniu do zasobu.
Następnie postanowienie w sprawie WPP - co to ma wspólnego z zasobem? Umieszczanie postanowienia w operacie to delikatna sugestia dla organu, że ma jakikolwiek wpływ na postępowanie podziałowe, a tu guzik: starosta przyjmuje jedynie dokumentację z pomiaru i nic mu do samego postępowania podziałowego.

Autor rozporządzenia obdarzył wykonawców znacznie większym zaufaniem, niż oni sami się obdarzają. Ale niestety wykonawcy nauczeni przez poprzedni system wszechstronnej kontroli państwa nad każdym aspektem swojej pracy z przyzwyczajenia oddają całe swoje kompetencje pod kontrolę organu. A okazuje się, że kontrola organu ma sprowadzać się jedynie sprawdzenia, czy dokumentacja spełniała standardy wymagane dla dokumentów Zasobu, nic ponad to. My sami tworząc taką ilość dokumentów niewymaganych prawem oddajemy się pod skrzydła państwa opiekuńczego. W tej sytuacji po co geodecie w ogóle uprawnienia?

Jeszcze taka ciekawostka: wg Twojego spisu treści, Twój operat z podziału zawiera 22-25 stron. W tej chwili sam poskładałem podział i z ciekawości przeliczyłem sobie strony: wygenerowałem 11 stron dokumentów nie licząc protokołu i map z projektem podziału. I też moje podziały są przyjmowane do Zasobu.
Naprawdę - szkoda lasów :)
« Ostatnia zmiana: 27 Maja 2013, 14:27 przez pandrzej »

Offline Skorpion

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 32
  • System:
  • Windows Vista/Server 2008 Windows Vista/Server 2008
  • Przeglądarka:
  • MS Internet Explorer 9.0 MS Internet Explorer 9.0
Szanowni Państwo,
Poniżej skład dokumentów operatu technicznego dla asortymentu - wznowienia, wyznaczania, podziały, mapy do celów prawnych, sprawdzony na terenach dawnego Księstwa Cieszyńskiego i w cześci Galicji (czytaj: dawne województwo bielskie).

1.Spis dokumentów operatu technicznego - (§ 71 ust. 1 pkt 9),
2.Sprawozdanie techniczne - (§ 71 ust. 1 pkt 4),
3.Szkice polowe i dzienniki pomiarowe - (§ 71 ust. 1 pkt 1),
4.Protokół, protokoły (w zależności od asortymentu) - (§ 71 ust. 1 pkt 2),
5.Pisemne pełnomocnictwa, upoważnienia udzielone przez strony - (jeśli występują),
6.Dowody doręczeń zawiadomień (jeśli występują) - (§ 71 ust. 1 pkt 3),
7.Mapa wynikowa (jeśli występuje – mapa z projektem podziału, mapa do celów prawnych) - (§ 71 ust. 1 pkt 5),
8.Pliki danych (płyta CD z txt, dxf, w przyszłości GML) - (§ 71 ust. 1 pkt 6),
9.Wykazy zmian danych ewidencyjnych (jeśli występują) - (§ 71 ust. 1 pkt 7),
10.Inne dokumenty - (§ 71 ust. 1 pkt 8),
a. opinia, postanowienie - (w zależności od asortymentu),
b. wyniki analizy materiałów PZGiK pod względem dokładności, aktualności i kompletności - (jeśli wymaga rozszalały urzędnik z czerwonymi pieczątkami udając, że się na tym zna) - (§ 6 ust. 1),
c. rezultaty przetwarzania wyników pomiarów osnowy pomiarowej - (§ 64),
•dane obserwacyjne oraz ich błędy średnie po wyrównaniu,
•wykaz współrzędnych punktów osnowy pomiarowej oraz ich błędy średnie po wyrównaniu,
•mapa przeglądowa osnowy pomiarowej,
d. rezultaty przetwarzania wyników pomiarów elementów egib - (§ 65),
•zestawienie z porównaniem współrzędnych punktów i odchyleniami liniowymi,
•wykaz współrzędnych punktów włączonych do bazy,
•wykazy pól powierzchni (jeśli występują),
e. mapa wywiadu terenowego - (§ 7 ust. 1 i § 66),
f.  protokół z badania ksiąg wieczystych (jeśli księgi są jeszcze papierowe),
g. wykorzystane opisy topograficzne osnowy geodezyjnej z adnotacją o ewentualnych zmianach - (w związku z § 19 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia MAiC w sprawie osnów geodezyjnych).

Z poważaniem.
SzPM
PS. Wkrótce prześlę dokumentów operatu technicznego  dla sortymentu rozgraniczenia.

Offline UlaZ

  • Członek PTG
  • ***
  • Wiadomości: 2535
  • System:
  • Windows XP Windows XP
  • Przeglądarka:
  • Opera 11.62 Opera 11.62
A ja nie widzę Szymon,  w tym składzie operatu wymaganych w „moim” starostwie dokumentów tj. protokołu badania elektronicznej księgi wieczystej, wypisów z rejestru gruntów i kopii map analogowych.

Zacytuję uwagę, z protokołu kontroli operatu technicznego dotyczącego podziału, którą ostatnio dostałam, a która mnie troszkę rozbawiła. :D

Cytuj
„ Zastanawiające jest jak Wykonawca pracy geodezyjnej wyobraża sobie kontrolę dokumentacji technicznej, o której mowa w par.9 pkt 1 rozporządzenia Min.Rozwoju Regionalnego i Budownictwa w sprawie zgłaszania prac geodezyjnych  kartograficznych, bez załączonych materiałów wykorzystanych do opracowania tej dokumentacji. Księgi są w internecie, rejestry w komputerze, mapy w szufladach w różnych pokojach Starostwa.
No i widzisz, u nas taki skład operatu nie przejdzie.....

Pozdrawiam, Ula :)
Pozdrawiam, Ula

Offline Skorpion

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 32
  • System:
  • Windows Vista/Server 2008 Windows Vista/Server 2008
  • Przeglądarka:
  • MS Internet Explorer 9.0 MS Internet Explorer 9.0
Cześć Ula,
„Twój” ośrodek czasem bywa i „mój”........ wiec dla świętego spokoju zszywam materiały otrzymane i wkładam do teczki z operatem, co czynię wbrew wyjaśnieniom GUGiK do standardów mówiących, że pod pojęciem innych dokumentów nie kryją się kopie dokumentów uzyskane przez wykonawcę z PZGiK w wyniku obsługi jego zgłoszenia. Podobnie postępuję w ośrodku położonym na północ od wspomnianego we wstępie.
Takie rozwiązanie ma jedną dobrą stronę, że papierzyska nie walają mi się po biurze.
Ukłony.
SzPM

Offline eljotp

  • goście
  • *
  • Wiadomości: 2390
  • System:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Przeglądarka:
  • Firefox 21.0 Firefox 21.0
    • http://wbgsc.pl
Jarek na rany Julek... a coś Ty znowu wymyślił... z tym składem operatu?  :D
Przecież skład operatu jest w "gniocie" podany razem z kolejnością poszczególnych dokumentów.
Dlaczego uważacie, że kolejność jest przypadkowa?
Tak się zastanawiam, że gdyby od Was ona w rozporządzeniu zależała, to również byście dowolnie, czy też przypadkowo, kolejność dokumentów operatu wymienili?
No to jakim prawe zakładacie, że autor projektu przepisu wykonawczego skład i kolejność dokumentów operatu ustalił tak "ni z gruchy, ni z pietruchy?" :)
Nasze biuro od roku stosuje skład i kolejność z § 71 ust. 2.
1. Czyli na pierwszym miejscu: szkice i dzienniki - bo niby dlaczego nie, jeśli to najważniejsze z punktu widzenia geodezji dokumenty obrazujące przedmiot opracowania geodezyjnego.
2.  Wszelki protokoły i kopie protokołów... - no chyba też logiczne, że po czysto inżynierskich dokumentach następują dokumenty merytoryczne, które w sposób informatyczny, czyli zero jedynkowy, nie sposób jest opisać i przekazać potomnym.
3. Kontynuacja logiki... Po treściach inżynierskich i merytorycznych z punktu widzenia celowości wykonywanej pracy, pora na sprawy formalne - czyli zawiadomienia i wezwania a właściwie ich potwierdzenia otrzymania przez podmioty postępowania.
4. Po tym wszystkim co jest meritum... pora na sprawozdanie techniczne, czyli opis wszystkiego co się dokonało i wydarzyło.
5. Od tego punktu zamieszczamy to, co jest wynikiem pracy, a więc kopie: mapy do celów projektowych lub mapy z projektem podziału lub też kopie opisów topograficznych jeśli zakładaliśmy osnowę.
6. Kontynuując wyniki prac, przyszedł czas na zamieszczenie informatycznych plików służących do uzupełnienia danych odpowiednich baz. GML, txt itp.
7. Dla zaspokojenia przepisów egib w tym punkcie przewidziano wykazy zmian danych ewidencyjnych, bo tylko przez zamieszenie ich w operacie, umożliwiamy ich wykorzystanie formalne.
8. Na koniec, gwoli dokumentowania, zamieszamy dokumenty i uwierzytelnione kopie dokumentów wykorzystanych przez geodetę w przedmiotowym opracowaniu. My dokumenty, które ośrodki nam przekazały ale nie zostały wykorzystane nie włączamy do operatu. Np. wszystkie opisy topo pktów osnowy geodezyjnej, które nie zostały wykorzystane. nie włączamy do operatu. Podobnie z rożnymi mapami itp.
9. I jak zawsze w dobrej książce na końcu jest spis treści, tak samo jest z operatem tutaj zamieszczamy spis dokumentów operatu technicznego.

Powtarzam się, ale na przestrzeni roku oddaliśmy kilkadziesiąt operatów w różnych ośrodkach wg. powyższego schematu zawartego w rozporządzeniu i w kolejności z rozporządzenia. Nawet w sytuacji gdy ktoś był przyzwyczajony do innej kolejności w efekcie akceptował kolejność ustaloną w rozporządzeniu. To w czym jest problem? Co my, PTG, mamy ustalać? :dizzy:
Pozdrawiam Leszek

"Przecież to oni wiedzą jedynie
Jak świat wygląda, a jak powinien"


"Rząd nie ciąża
Da się usunąć"


Piotr Bukartyk