*

Autor: geon Wątek: różnice w pomiarze biegunowym z dwóch niezależnych osnów  (Przeczytany 781 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline geon

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 15
  • Reputacja 0
  • Jedna prosta idea
  • System:
  • Windows XP Windows XP
  • Przeglądarka:
  • Chrome 49.0.2623.112 Chrome 49.0.2623.112
witajcie, mam pytanie do bardziej obeznanych w tematach pomiarów biegunowych.
Otóż wyznaczamy punkty graniczne niegdyś założone z osnowy dziś już nieistniejącej. Aby odnaleźć lokalizację owych punktów założyliśmy dwa niezależne ciągi poligonowe z dwóch różnych punktów najbliższej osnowy w tym jeden-II drugi-III klasy.
pomiar z wyrównanych osnów różni się o 0,32-0,35m. Z osnowy II klasy obliczonej  przez tachimetr bez wyrownania ciągu to różnice rzędu 0,25m.
 Jak dla mnie to sporo.
Szukaliśmy śladów po znakach kopiąc doły, ale nic nie ma, a graniczniki wypadły przy orce, a obecnie siedzą pod drzewem czekając ponownej stabilizacji.

Dostałam polecenie wyznaczenia z ciągu wyższej klasy, choć jest dłuższy. Na własną rękę zrobiłam ciąg od punktu najbiższego temu który został zniszczony i wynikły różnice. Jeszcze mi się oberwało że się doktoryzuję  :-X
JAk uważacie czy warto jeszcze bardziej analizować te różnice położenia czy jedynie opisać i oprzeć się na lepszej klasie?
« Ostatnia zmiana: 6 Wrzesień 2016, 09:24 przez geon »

Offline Leszek Piszczek

  • Komisja Rewizyjna
  • ****
  • Wiadomości: 1995
  • Reputacja 94
  • System:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Przeglądarka:
  • Chrome 52.0.2743.116 Chrome 52.0.2743.116
    • http://wbgsc.pl
Odp: różnice w pomiarze biegunowym z dwóch niezależnych osnów
« Odpowiedź #1 dnia: 6 Wrzesień 2016, 15:40 »
Wszystko zależy od tego w jakiej dacie ta archiwalna osnowa była zakładana. Piszesz, że to II i III klasa ale według jakich instrukcji?
Po drugie ale może ważniejsze, czy te pkty graniczne o które chodzi były ustalana, jeśli tak to kiedy i w jakim trybie? Bo może faktycznie nie opłaca się doktoryzować... jeśli to są np. pkty pomierzone przy zakładaniu ewgrun np. w latach '60-'70?
Pozdrawiam Leszek

"Przecież to oni wiedzą jedynie
Jak świat wygląda, a jak powinien"


"Rząd nie ciąża
Da się usunąć"


Piotr Bukartyk

Offline oskar wilde

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 75
  • Reputacja 6
  • System:
  • Windows XP Windows XP
  • Przeglądarka:
  • Opera 36.0.2130.80 Opera 36.0.2130.80
Odp: różnice w pomiarze biegunowym z dwóch niezależnych osnów
« Odpowiedź #2 dnia: 6 Wrzesień 2016, 22:49 »
Aby odnaleźć lokalizację owych punktów założyliśmy dwa niezależne ciągi poligonowe z dwóch różnych punktów najbliższej osnowy w tym jeden-II drugi-III klasy.
pomiar z wyrównanych osnów różni się o 0,32-0,35m. Z osnowy II klasy obliczonej  przez tachimetr bez wyrownania ciągu to różnice rzędu 0,25m.

Ni w ząb nie mogę tego zrozumieć. Spróbuj to dokładniej opisać.

Poza tym "nieistniejącą" to znaczy zupełnie inny ciąg jakiejś pomiarówki? czy może punkt trójki z którego był pomiar został zniszczony?


Offline geon

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 15
  • Reputacja 0
  • Jedna prosta idea
  • System:
  • Windows XP Windows XP
  • Przeglądarka:
  • Chrome 49.0.2623.112 Chrome 49.0.2623.112
Odp: różnice w pomiarze biegunowym z dwóch niezależnych osnów
« Odpowiedź #3 dnia: 7 Wrzesień 2016, 13:09 »
Leszku,  97r. geodeta wykonuje podział wydzielenie działki 0,10 z 5ha. wydzielił zastabilizował, zmierzył wchodząc z punktu na dzien dzisiejszy zniszczonego. miary pasują z teraz pomierzonych współrzędnych z tymi ze szkicu,ale już miary ze współrzędnych z podziału 97 ni w ząb ani z jego szkicowymi miarami ani z terenowymi.
Oskarze
pomiar 97r granicznikow z bagnetu 2 odcinkowego (700 i 800m) nawiązanego na końcu na kościół pierwsze stanwisko to  PP2klasy-przestawiony wskutek robót ziemnych. Ni hu nie do odtworzenia, tak zarosło lasem, a to jeszcze góry.

w Skrócie
pomiar z 97 nie do odtworzenia osnowa 2klasy punkt zniszczony
pomiar z sąsiedniego 2 klasy wskazuje wsp o średnio 48cm dalej, pomiar z 2klasy wskazuje o średnio 25cm dalej
miary ze szkicu 97 nie zgadzają się z miarami ze wspolrzednych 97
miary ze szkicu 97 grają z terenem teraz pomierzonym z obu osnow 2i 3klasy
pomiar z 2 i 3 klasy różnią się między sobą o 35cm
i?
po konsultacjach inspektor stwierdził że nie jest wiarygodny operat 97 i kazał ustalic w trybe 39 spokojny stan posiadania w granicznikach i podac wsp z 2klasy osnowy
« Ostatnia zmiana: 4 Listopad 2016, 21:10 przez geon »

Offline Leszek Piszczek

  • Komisja Rewizyjna
  • ****
  • Wiadomości: 1995
  • Reputacja 94
  • System:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Przeglądarka:
  • Chrome 52.0.2743.116 Chrome 52.0.2743.116
    • http://wbgsc.pl
Odp: różnice w pomiarze biegunowym z dwóch niezależnych osnów
« Odpowiedź #4 dnia: 8 Wrzesień 2016, 08:02 »
Geon, dlatego napisałem, że ważniejsze jest to czy punkty były ustalone. Okazuje się, że możliwe iż były, jeśli to pkty podziałowe "97". Jeśli stan dokumentacji jest taki jak opisałeś i do tego rożni się ze stanem na gruncie, to faktycznie dokumenty są niewiarygodne, a wiec wyznaczenia np. pktów granicznych ujawnionych w ewidencji gruntów (art. 39 ust. 5 uPgik) nie można zrealizować.

Jeśli nadal jest zasadnym pomiar przedmiotowych punktów granicznych to pozostaje, miedzy innymi, ustalenie przebiegu granic działek ewidencyjnych w trybie "§§ 37-39" rozp. ws egib. Tylko, że własnie § 39 ustalił w ustepach od 1 do 3 swoistą gradację kryteriów.

Pierwszeństwo ma zgodne wskazanie przebiegu przez strony potwierdzone zgodnym oświadczenie i w tym przypadku to zainteresowani tak naprawdę ustalają przebieg granicy.

Wg ustępu drugiego, jeśli nie można ustalić wg. zgodnego wskazania stron, to już geodeta ustala przebieg granicy według ostatniego spokojnego stanu posiadania, jeśli jest w stanie go stwierdzić.

Natomiast jeśli nie ma możliwości ustalenia wg.  drugiego kryterium, czyli ostatniego spokojnego stanu posiadania lub jest on sprzeczny z informacjami zawartymi w dostępnych dokumentach określających stan prawny gruntów, to geodeta ustala przebieg granicy po:
- zbadaniu położenia znaków i śladów granicznych,
- analizie wszelkich dostępnych dokumentów, w tym
- oświadczeń zainteresowanych oraz świadków.

Piszę dlatego o tych kryteriach, że z oświadczeniem inspektora wynika niczym nie uzasadnione polecenie o ustaleniu przebiegu granic "w trybe 39 spokojny stan posiadania w granicznikach" co w moim przekonaniu wynikającym z przepisów i praktyki jest wierutna bzdura, bo fakt istnienia znaków granicznych w zadnym przypadku nie określa stan "spokojnego posiadania". Bardziej pasuje tu kryterium trzecie. Chyba, że zainteresowani zgodnie... itd. czyli kryterium pierwsze. Pamiętać należy, że przy kryterium "drugim" czyli ostatnim spokojnym stanie posiadania, ten stan nie może być sprzeczny z informacjami zawartymi w dokumentach stwierdzających stan prawny nieruchomości.

W ogóle, ustalanie przebiegu... jest proste wyłącznie przy kryterium pierwszym. Tutaj zgodne wskazanie poparte zgodnym oświadczeniem jest najważniejsze. I nie ma znaczenia jak przy ostatnim spokojnym... niezgodność z informacjami wynikającymi z dokumentów.
Pozdrawiam Leszek

"Przecież to oni wiedzą jedynie
Jak świat wygląda, a jak powinien"


"Rząd nie ciąża
Da się usunąć"


Piotr Bukartyk

Offline geon

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 15
  • Reputacja 0
  • Jedna prosta idea
  • System:
  • Windows XP Windows XP
  • Przeglądarka:
  • Chrome 49.0.2623.112 Chrome 49.0.2623.112
Odp: różnice w pomiarze biegunowym z dwóch niezależnych osnów
« Odpowiedź #5 dnia: 8 Wrzesień 2016, 19:28 »
Leszku w aspekcie ustaleń całkowicie się z Tobą zgadzam, właściwie ich zgodne wskazania pójdą właśnie po granicznikach:) nie mogę stwierdzić że nie ma zgodnych oświadczeń (bo sa)  :serious-business: i pisać spokojny stan posiadania.
Widzisz martwi mnie jedynie fakt że czołówki ładnie siedzą, więc częściowo jest wiarygodny :P

Offline Leszek Piszczek

  • Komisja Rewizyjna
  • ****
  • Wiadomości: 1995
  • Reputacja 94
  • System:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Przeglądarka:
  • Chrome 53.0.2785.101 Chrome 53.0.2785.101
    • http://wbgsc.pl
Odp: różnice w pomiarze biegunowym z dwóch niezależnych osnów
« Odpowiedź #6 dnia: 9 Wrzesień 2016, 06:35 »
Oczywiście w Tym przypadku, konkretnym przypadku zrobisz jak uznasz za stosowne a nie jak ktoś, czyli również i ja, Ci doradza bo to Ty analizujesz przydatność materiałów z PZGiK oceniając dokładności, aktualności i  kompletność.
Co do tego, że czołówki siedzą to również będą siedzieć gdy ten zespół współrzędnych wyląduje na Saharze. Albo inaczej, kiedyś gdy techniki komputerowe nie były tak rozwinięte przyszło mi robić po koleżance aktualizację mapy. Aktualizację skartowałem ale wyszło mi całkiem gdzie indziej. Okazało się, że przy liczeniu pierwotny pomiar zamiast być w pierwszej ćwiartce znalazł się w czwartej, po prostu lustrzane odbicie. Czołówki wszystkie były ok, ale mapa do d...  :ouch:

Myślę, że w Twoim przypadku jest pewna analogia. Czołówki ok ale współrzędne do , no nie ok.
Pozdrawiam Leszek

"Przecież to oni wiedzą jedynie
Jak świat wygląda, a jak powinien"


"Rząd nie ciąża
Da się usunąć"


Piotr Bukartyk

Offline geon

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 15
  • Reputacja 0
  • Jedna prosta idea
  • System:
  • Windows XP Windows XP
  • Przeglądarka:
  • Chrome 49.0.2623.112 Chrome 49.0.2623.112
Odp: różnice w pomiarze biegunowym z dwóch niezależnych osnów
« Odpowiedź #7 dnia: 9 Wrzesień 2016, 14:09 »
zdecydowanie racja, podejrzewam, że z tą jego pomiarówką mogło coś się stać, miał dłuuuugie celowe i tylkjo po jednym nawiązaniu, no niestety nie sprawdzę bo PP odpoczywa obok na płasko.
Leszku Ty robisz na krakowskim również? Kiedyś dostałam z materiałami szkic pana Leszka Piszczek od starostwa Krakow. :)
 dzięki za zainteresowanie i pomoc.

Offline joftek

  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 832
  • Reputacja -1
  • Płeć: Mężczyzna
  • System:
  • Windows 10 Windows 10
  • Przeglądarka:
  • Chrome 41.0.2231.0 Chrome 41.0.2231.0
Odp: różnice w pomiarze biegunowym z dwóch niezależnych osnów
« Odpowiedź #8 dnia: 10 Wrzesień 2016, 12:05 »
geon


w Skrócie
pomiar z 97 nie do odtworzenia osnowa 2klasy punkt zniszczony
pomiar z sąsiedniego 2 klasy wskazuje wsp o średnio 48cm dalej, pomiar z 2klasy wskazuje o średnio 25cm dalej
miary ze szkicu 97 nie zgadzają się z miarami ze wspolrzednych 97
miary ze szkicu 97 grają z terenem teraz pomierzonym z obu osnow 2i 3klasy
pomiar z 2 i 3 klasy różnią się między sobą o 35cm
i?

-pierwotny pomiar -  z ciągu opartego na pkt. II kl. ( dawna II) znajdującego się w pobliżu - to jak osnowa była założona - pomiarówka czy III kl.

-pomiar z sąsiedniego 2 klasy wskazuje wsp o średnio 48cm dalej - ile punktów 2 klasy znajduje się w sąsiedztwie obiektu (działki )

-miary ze szkicu 97 nie zgadzają się z miarami ze wspolrzednych 97 - o ile , kilka, kilkanaście, kilkadziesiąt centymetrów, może to błąd wynikający z niedoskonałości stabilizacji, a współrzędnych wyliczanych na prostej.

-pomiar z 2 i 3 klasy różnią się między sobą o 35cm - i nie zastanawia Ciebie ta różnica, czy nie należy szukać w tym przypadku błędów we własnym pomiarze , oba ciągi ten na drugą kl i ten na 3 kl. mieszczą się w odchyłkach? , a instrument kiedy ostatnio rektyfikowałeś?, dalmierz sprawdzałeś na jakiś pewnej bazi?e .
« Ostatnia zmiana: 10 Wrzesień 2016, 12:07 przez joftek »
pozdrawiam joftek