Kontakt

Polskie Towarzystwo Geodezyjne
Prezes Zarządu PTG:
Dorota PAWŁOWSKA-BASZAK
Adres do korespondencji:
ul. Władysława Łokietka 18
59-220  LEGNICA


Zarząd PTG:
E-mail: zarzad@ptg-org.pl

Komisja Rewizyjna PTG:
E-mail: komisja.rewizyjna@ptg-org.pl

Sąd Koleżeński PTG:
E-mail: sad.kolezenski@ptg-org.pl


NIP: 637-215-37-14
REGON: 121032220
KRS: 0000333653

Numer konta:
mBank
74 1140 2004 0000 310279 379255

Członkostwo w PTG

Instytucje geodezyjne







Autor: Iden Wątek: Inwentaryzacja  (Przeczytany 948 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Iden

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 37
  • Jedna prosta idea
  • System:
  • Windows 10 Windows 10
  • Przeglądarka:
  • Firefox 123.0 Firefox 123.0
Inwentaryzacja
« dnia: 26 Lutego 2024, 21:24 »
Czy ośrodek może żądać umieszczenia w operacie z inwentaryzacji budynku mieszkalnego kopii decyzji o warunkach zabudowy przy ujawnieniu terenu zabudowanego. Podobno wynikać to z § 36 pkt. 8 Rozp. w spr. stand. techn. a jeśli nie mam takiej decyzji to co wtedy ?     

Offline mxw

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 86
  • Jedna prosta idea
  • System:
  • Windows 10 Windows 10
  • Przeglądarka:
  • Opera 107.0.0.0 Opera 107.0.0.0
Odp: Inwentaryzacja
« Odpowiedź #1 dnia: 6 Marca 2024, 18:05 »
U nas nie wymagają.
Bo warunki zabudowy potrzebuje inwestor (zamawiający) aby mógł uzyskać pozwolenie na budowę - jeśli nie ma na terenie mpzp to jako dokument obligatoryjny jest wymagany przed wydaniem decyzji pozwolenia na budowę - i to wydział architektury sprawdza zgodność wykonanego projektu przez projektanta z zapisami z WZ. Geodeta nie musi już tego kontrolować skoro ma pozwolenie na budowę i projekt to jest wystarczające do odbioru.

Zadam Ci pytanie czy mając pozwolenie na budowę plus projekt zaglądasz jeszcze do MPZP i sprawdzasz czy każdy punkt wpisany w MPZP został przez projektanta w projekcie zachowany? To wykonuje organ przed wydaniem decyzji.

Myślę że z inspoektorem można polemizować (bo to nie geodeta jest od sprawdzenia czy projekt był wykonany zgodnie z mpzp lub warunkami zabudowy, my sprawdzamy czy budowę wykonano zgodnie z projektem i pozwoleniem wydanym itp)

EDIT:
Jeśli chodzi o wkreślenie i zmianę użytku na działce to powinieneś miec na PZT wrysowane przez projektanta ile terenu podlega wyłączeniu z produkcji rolnej (bo do 500m2 jest zwolnione z opłat nawet jak jest wyższa klasa), ewentualnie mieć decyzję o wyłączeniu z produkcji wraz z załącznikiem jakimś graficznym. Więc tutaj zmiana użytku nie może być wykonywana na podstawie przeznaczenia bądź obszaru objętego WZ - bo np możesz mieć działkę budowlaną w MPZP o wielkości 1ha ale chcesz wykorzystać do budowy tylko 500m2 i tam użytek zmieniasz.
« Ostatnia zmiana: 7 Marca 2024, 09:46 przez mxw »

Offline Iden

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 37
  • Jedna prosta idea
  • System:
  • Windows 10 Windows 10
  • Przeglądarka:
  • Firefox 124.0 Firefox 124.0
Odp: Inwentaryzacja
« Odpowiedź #2 dnia: 9 Kwietnia 2024, 17:23 »
Wracając do tematu, to czy weryfikator może żądać kopii np: planu zagospodarowania terenu, pozwolenia na budowę skoro te dokumenty posiada wydział budownictwa w tym samym starostwie ?     

Offline stardust

  • Komisja Rewizyjna
  • ****
  • Wiadomości: 884
  • System:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Przeglądarka:
  • Firefox 115.0 Firefox 115.0
Odp: Inwentaryzacja
« Odpowiedź #3 dnia: 10 Kwietnia 2024, 21:14 »
KPA art. 220

Offline mxw

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 86
  • Jedna prosta idea
  • System:
  • Windows 10 Windows 10
  • Przeglądarka:
  • Opera 108.0.0.0 Opera 108.0.0.0
Odp: Inwentaryzacja
« Odpowiedź #4 dnia: 16 Kwietnia 2024, 14:05 »
Niby nie, ale dla szybszej weryfikacji osobiście zawsze dołączam PZT i kopie pozwolenia itp. Bo potem niby mając parę dni roboczych na sprawdzenie operatu napiszą oficjalne pismo do wydziału budownictwa o udostępnienie dokumentów jako niezbędnych do weryfikacji operatu i Ty masz wstrzymaną kontrolę do czasu uzyskania nie dłużej niż 30dni:P
Więc Twój wybór. Uważam że jeśli coś nie wymaga pracy lepiej zrobić od razu (bo skany pozwolenia i PZT masz u siebie aby inwentaryzację wykonać to tylko kosztuje dorzucenie tych papierów do pliku z operatem i tyle).


Poza tym ośrodek może się zawsze przyczepić że przecież PZT wykorzystałeś do opracowania dokumentacji (bo musiałeś zweryfikować pomierzony obiekt z PZT i opisać ewentualne rozbiezności bądź zgodność z PZT w sprawozdaniu. Skoro korzystałeś z tego PZT jako materiału obligatoryjnego przy inwentaryzacji to zapis standardów mówi że w skład operatu wchodzą:

"8) poświadczone za zgodność z oryginałem kopie innych dokumentów niepochodzących z zasobu, które zostały wykorzystane przez wykonawcę"

A czy coś zostało wykorzystane czy nie łatwo przy inwentaryzacji określić bo musiałeś PZT i pozwolenie wykorzystać bo na ich podstawie coś sprawdzałeś. Ponadto przy inwentaryzacji czesto zmienia się użytek to jak go wkreśliłeś bez PZT lub bez decyzji o wyłączeniu z produkcji rolnej?? Samą decyzję o wyłączeniu jeśli to gleba IV-VI powiedzmy że starostwo także ma u siebie w innym wydziale i może pozyskać. Ale gleby I-III to już nie w starostwie tylko wyżej trzeba się o to starać.

Więc można się zawsze kłócić tylko po co.

Offline Dorota.P.Baszak

  • Zarząd PTG
  • *****
  • Wiadomości: 1942
  • Jedna prosta idea
  • System:
  • Windows 10 Windows 10
  • Przeglądarka:
  • Firefox 125.0 Firefox 125.0
Odp: Inwentaryzacja
« Odpowiedź #5 dnia: 24 Kwietnia 2024, 08:56 »
Niby nie, ale dla szybszej weryfikacji osobiście zawsze dołączam PZT i kopie pozwolenia itp. Bo potem niby mając parę dni roboczych na sprawdzenie operatu napiszą oficjalne pismo do wydziału budownictwa o udostępnienie dokumentów jako niezbędnych do weryfikacji operatu i Ty masz wstrzymaną kontrolę do czasu uzyskania nie dłużej niż 30dni:

Nie za bardzo rozumiem w jakim zakresie dokumenty - pozwolenie na budowę oraz PZT - są niezbędne do weryfikacji..
Co ma wspólnego z weryfikacją złożenie przez geodetę informacji o zgodności usytuowania obiektów budowlanych z projektem? Tym bardziej, że z żadnego przepisu prawa nie wynika, że informację tę musi złożyć ten geodeta, który wykonywał pomiar powykonawczy.

A co w przypadku, gdy dany obiekt został wybudowany bez wymaganych pozwoleń? Negatywny protokół weryfikacji, bo brak pozwolenia na budowę?


Offline mxw

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 86
  • Jedna prosta idea
  • System:
  • Windows 10 Windows 10
  • Przeglądarka:
  • Opera 108.0.0.0 Opera 108.0.0.0
Odp: Inwentaryzacja
« Odpowiedź #6 dnia: 25 Kwietnia 2024, 09:59 »
Myślę że może być negatywny ale tylko jeśli cel byłby niezgodny bo inwentaryzacji ma podlegać obiekt który został wybudowany na pozwolenie/zgłoszenie - zgodnie z przepisami. Ale również inwentaryzuje się obiekt aby zrobić jego legalizację - ale wtedy opisujesz tez tę sytuację w sprawozdaniu po co to jest itp.

Jak pisałem do operatu niby nie musisz dołączać PZT i pozwolenia (jako obligatoryjnych dokumentów) Ale zadać sobie należy pytanie czy dla poprawności wprowadzanych danych, dla porządku itp nie lepiej jest jednak je zamieszczać?
Jak pisałem ja dołączam bo uważam że te dokumenty dobrze, aby się w operacie znalazły (po pierwsze pokazują poprawność np zmienionego użytku który leci do EGiB i który jest podstawą naliczenia podatków a to są już ważne kwestie, po drugie pokazać może jakieś rozbieżności itp
Czy słuszne jest dodawać te dokumenty czy nie niech każdy sobie samemu określi. Ja uważam że warto i powinno się mimo że nie potrzeba.


EDIT:
Warto dodać że jeśli coś mierzysz w terenie (budynek sieci itp) nie budzi żadnych wątpliwości to co dałeś w operacie - faktycznie to zmierzyłeś - i nawet jakby coś było niezgodnie z projektem nie ma to znaczenia w stosunku do ujawnienia w bazie EGiB - wszak interesuje nas faktycznie pomierzony budynek a nie projektowany.
Ale zadaj pytanie jak w terenie pomierzysz użytek ?? Widzisz gdzie ma on przebiegać - bo nie wiem kostka brukowa go wyznacza ze tam ma być granica użytku, czy ogrodzenie całej działki choćby miała 1,5ha, czy może jakaś miedza? No chyba nie bardzo, dlatego dokument PZT na którym wkreślony jest użytek a który podlega wyłączeniu poprzez decyzję pozwolenia na budowę lub osobną decyzję o wyłączeniu właśnie ten zasięg użytku określa a nie Twój pomiar. Dlatego istotną kwestią jest dołączenie decyzji pozwolenia na budowę i PZT (może nie tyle w aspekcie samego obiektu - budynku sieci itp ale w kontekscie tego czego na gruncie nie widać a co obligatoryjnie trzeba wykonać czyli ujawnić użytek zgodnie nie tylko ze stanem faktycznym ale zgodnie z przepisami prawa.

Bo np. żeby ujawnić podział działki potrzebna decyzja. Żeby ujawnić zmianę użytków potrzebna decyzja o wyłączeniu bądź informacja o braku konieczności ewentualnie analiza map glebowych. Ale zasięg użytku określa PZT i co projektant określi.

Część inwentaryzacji użytku nie zmienia (rozbudowa bądź sieci same itp) więc wtedy powyższe co napisałem nie ma znaczenia ale przy nowym budynku już ma.
Taka dygresja moja czy słuszna sami określcie - bo kwestię zmian użytków czy ochrony gruntów rolnych i leśnych już było poruszane.
« Ostatnia zmiana: 25 Kwietnia 2024, 11:12 przez mxw »

Offline Dorota.P.Baszak

  • Zarząd PTG
  • *****
  • Wiadomości: 1942
  • Jedna prosta idea
  • System:
  • Android 10 Android 10
  • Przeglądarka:
  • Chrome 123.0.0.0 Chrome 123.0.0.0
Odp: Inwentaryzacja
« Odpowiedź #7 dnia: 25 Kwietnia 2024, 22:13 »
A tak z ciekawości..  to czy użytek gruntowy to obiekt budowlany ?

Offline mxw

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 86
  • Jedna prosta idea
  • System:
  • Windows 10 Windows 10
  • Przeglądarka:
  • Opera 108.0.0.0 Opera 108.0.0.0
Odp: Inwentaryzacja
« Odpowiedź #8 dnia: 26 Kwietnia 2024, 10:44 »
A czy oddasz operat nie zmieniając użytku z roli na budowlany? A czy budując obiekt masz obowiązek wyłączyć grunt z produkcji rolnej zgodnie z przepisami? Wszystko jest powiązane. Nie możesz zrobić odbioru budynku i zostawić użytek rolny więc dla mnie jest to oczywiste - zresztą pozwolenia by nie wydano bez wyłaczenia lub informacji o braku konieczności wyłączenia, ale jak mówię użytku nie wkreślisz tak jak Ci się podoba i w terenie to okreslisz a jedynie z dokumentacji.
Skoro jest decyzja wiążąca - to tylko decyzja wraz z pzt (lub inną mapą) określa zasieg wyłączenia (chyba że grunt nie wymaga decyzji ale to osobna kwestia).

Według mnie skoro decyzja jest dokumentem wiążącym (jak przy podziałach) nie możesz sobie ot tak czegokolwiek zmienić. Wiec uważam że jak najbardziej dokument typu pzt plus decyzja wylaczenia może być wymagana w tym aspekcie (jesli było wyłączenie na podstawie decyzji). I zakładam że sąd podzieliłby tą tezę choć nigdy nie była ona poruszana.

Tak czy owak zawsze decyzje i pzt warto do operatu dołączyć - a czy trzeba obligatoryjnie czy nie zależy od pewnych kwestii (jeśli grunt nie wymagał wyłączenia bądź inwentaryzacja dotyczy rozbudowy istniejącego budynku lub samych sieci można by polemizować o konieczność dołączenia dokumentów). Takie moje zdanie. Jakby znalazło się jakieś orzeczenie w takiej sprawie byłoby fajnie - ale wątpię aby komukolwiek chciało sie z tego powodu odwoływać skoro zeskanowanie pzt i decyzji i wrzucenie w operat zajmuje dodatkowe 3-5min.

Offline Dorota.P.Baszak

  • Zarząd PTG
  • *****
  • Wiadomości: 1942
  • Jedna prosta idea
  • System:
  • Windows 10 Windows 10
  • Przeglądarka:
  • Firefox 125.0 Firefox 125.0
Odp: Inwentaryzacja
« Odpowiedź #9 dnia: 26 Kwietnia 2024, 12:02 »
Logika i przepisy prawa, to w większości przypadków, dwie różne rzeczy.
Logika podpowiada, że przy inwentaryzacji powykonawczej obiektów budowlanych, w szczególności budynków, wypadałoby zmienić rodzaj użytku gruntowego.

Tylko, że taka czynność była możliwa (a wręcz wymagalna) na mocy § 61 rozporządzenia w/s standardów z 9-11-2011 r.
A teraz, zgodnie z art 2 pkt 7b, inwentaryzacja powykonawcza dotyczy tylko obiektów budowlanych. A co się zalicza do obiektów budowlanych reguluje to Prawo budowlane. I na pewno w katalogu obiektów budowlanych nie ma użytku gruntowego.

I jeszcze zapytam, a niby z czego wynika brak możliwości ujawnienia  budynku w EGiB, jeśli nie zostanie dokonana aktualizacja użytku gruntowego?


Offline mxw

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 86
  • Jedna prosta idea
  • System:
  • Windows 10 Windows 10
  • Przeglądarka:
  • Opera 108.0.0.0 Opera 108.0.0.0
Odp: Inwentaryzacja
« Odpowiedź #10 dnia: 6 Maja 2024, 15:06 »
To ja zapytam. Czy przyjęto komuś operat z samym budynkiem bez zmiany użytku w ośrodku dokumentacji? Zgodnie z przepisami masz jasno opisane że proces budowlany poprzedza wyłączenie gruntów z produkcji rolnej w momencie gdy tego nie zrobisz nie ma prawa być wydana decyzja pozwolenia na budowę. Można po decyzji oczywiscie najpierw zrobić operat na samą zmianę użytku (zgodnie z decyzja o wyłączeniu) a potem zrobić samą inwentaryzację obiektu (budynku) ale nie można zrobić tak że inwentaryzując obiekt nie zmienisz użytku który obligatoryjnie musiał być wyłączony. Takie moje zdanie. Poza tym i tak żaden ośrodek nie pusci operatu z samym budynkiem bez zmiany na B lub Br.

Teraz nawet jak inwentaryzujesz np samą rozbudowę budynku to ośrodek chce inwentarzacji całego obszaru który jest wrysowany na PZT - ostatnio dostałem taki protokół - i czemu mają mnie obchodzić chodniki i inne jak pozwolenie obejmowało jedynie rozbudowę istniejącego budynku a tutaj takie rozumowanie przedstawiono:

https://geoforum.pl/upload2/files/220715-stanowisko-1.pdf

Że jeśli na PZT projektant narysował obszar jakąś linią przerywaną to ten obszar należy inwentaryzować - co też jest jakimś dziwnym rozumowaniem.
Bo np działka mogłaby mieć kilka hektarów i kilkanaście obiektów na działce i cała działka na PZT i co mam niby mierzyć chodniki wszystkie i jezdnie itp? Trochę głupie rozumowanie - więc są gorsze rzeczy niż o tym o czym dyskutujemy - aby dodać pzt i decyzję do operatu.
« Ostatnia zmiana: 6 Maja 2024, 15:14 przez mxw »