Kontakt

Polskie Towarzystwo Geodezyjne
Prezes Zarządu PTG:
Dorota PAWŁOWSKA-BASZAK
Adres do korespondencji:
ul. Władysława Łokietka 18
59-220  LEGNICA


Zarząd PTG:
E-mail: zarzad@ptg-org.pl

Komisja Rewizyjna PTG:
E-mail: komisja.rewizyjna@ptg-org.pl

Sąd Koleżeński PTG:
E-mail: sad.kolezenski@ptg-org.pl


NIP: 637-215-37-14
REGON: 121032220
KRS: 0000333653

Numer konta:
mBank
74 1140 2004 0000 310279 379255

Członkostwo w PTG

Instytucje geodezyjne







Autor: eljotp Wątek: Materiały o zakupie 65 odbiorników GNSS w ramach Projektu ASG-EUPOS  (Przeczytany 3584 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline eljotp

  • goście
  • *
  • Wiadomości: 2390
  • System:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Przeglądarka:
  • Chrome 43.0.2357.134 Chrome 43.0.2357.134
    • http://wbgsc.pl
Chciałbym przedstawić materiały jakie nam przesłano z GUGiK na nasz wniosek o dostępie do informacji publicznej vide tu dotyczący wyposażenia Starostw w odbiorniki Trimble R8 GNSS o wartości takiego kompletu wynoszącym wg protokołu przekazania 76 153.55 zł.

Z przeprowadzonej analizy materiałów dokonałem pewnych zestawień oraz doszedłem do pewnych wniosków, o których niżej, ale przede wszystkim temat okazał się na tyle rozległy, że prawdopodobnie będziemy musieli poprosić o nowe materiały i informacje.

Z zakupionych 65 zestawów, wartość zakupowa 5 026 381,52 zł., na datę przekazania odpowiedzi z materiałami, w Starostwach jest 57 odbiorników.



Początkowo z zakupionych w 2009 r. 65 komp. do Starostw trofiło 61. W roku 2011 - 14 odbiorników zwrócono do GUGiK-u, z czego ponownie rozdysponowano 12 kompletów (10 komp. do Starostw i 2 komp. do szkół).

Ciekawy wydaje się "klucz" wyłaniania odbiorców zestawów GNSS, którego efekty przedstawiłem wyżej, np. w starostwach małopolskich znalazło się 0 słownie "zero" zestawów. Graficzne rozmieszczenie odbiorników przedstawiłem poniżej.



W załączeniu arkusz oraz plik .kml, który uruchamia Gogle earTh z miejscowościami do których trafiły gugikowskie odbiorniki R8 GNSS.

Koniec części I.
Pozdrawiam Leszek

"Przecież to oni wiedzą jedynie
Jak świat wygląda, a jak powinien"


"Rząd nie ciąża
Da się usunąć"


Piotr Bukartyk

Offline eljotp

  • goście
  • *
  • Wiadomości: 2390
  • System:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Przeglądarka:
  • Chrome 43.0.2357.134 Chrome 43.0.2357.134
    • http://wbgsc.pl
Zwrócone 2 odbiornik, jeden zwrócony w 2011 r. z powiatu Suwalskiego i jeden z 2012 r. powiatu Lubaczowskiego oraz 4 odbiorniki nierozdysponowane nigdy od 2009 r., czyli łącznie 6 odbiorników obciąża konto GUGiK-u. Ale jaką faktycznie mają historię to będzie stanowić treść naszych dalszych wniosków o udost. IP o czym będzie w dalszej części mojego sprawozdania.

Z informacji zawartych w odpowiedzi GUGiK na stronie 2

wynika, że zakup 65 mobilnych zestawów został przewidziany w projekcie dofinansowania ze środków UE (wykon. 2004 r.) oraz w studium wykonalności projektu został przewidziany jako jeden ze skwantyfikowanych (policzalnych) wskaźników realizacji celów projektu ASG-EUPOS. W celach projektu zarówno w tych bezpośrednich ani też pośredniech nic nie wskazują w jaki sposób te 65 mobilnych zestawów ma posłużyć do ustalenia i pozyskania wartości wskaźników realizacji tempa jak i celów projektu.


Jednocześnie w umowach użyczenia czytamy, że celem użyczenia jest nie testowanie działania systemu zrealizowanego przez Projekt ASG-EUPOS lecz używanie zestawu do "kontroli, przy wykorzystaniu systemu ASG-EUPOS, materiałów geodezyjnych i kartograficznych przekazywanych do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego."



A już do całkowicie odmiennych celów niż to zapisano w "projekcie" i "umowach" wykorzystywały podmioty, którym odbiorniki R8GNSS użyczono. Z materiałów przekazanych przez GUGiK, jako przykładowe, znajdują się sprawozdania półroczne z wykorzystania odbiorników przez pracowników ośrodków.
Prześledziłem sprawozdania z 2010 r. ze Starostwa w Kościerzynie woj. Pomorskim. Generalnie w przytłaczającej większości przypadków odbiornik GNSS był wykorzystywany (zacytowałem tylko kilka):
- "w miejsce zniszczonego pktu założono nowy";
- "założono 4 punkty stanowiące nawiązanie do istniejącego ciągu...";
- "założono 3 punkty osnowy pomiarowej... Na danym obiekcie brak było osnowy";
- "W miejsce lokalnej osnowy założono 3 nowe punkty osnowy pomiarowej...";
- "Sprawdzono 3 punkty... Przyjęto współrzędne z pomiaru."
- "pomiar punktów, które posłużą do transformacji współrzędnych..."
- "Wykonano pomiar kontrolny... przyjęto nowe współrzędne."
- "Założono i pomierzono punkty osnowy pomiarowej..."
- "Cel kontroli: założenie punktów osnowy. Założono 4... w tym 1 metodą statyczną..."
- "Wykonano pomiar... Przyjęto nowe współrzędne."
- "Założenie osnowy. Założono 3 punkty osnowy pomiarowej."
- "Sprawdzenie i uzupełnienie osnowy. Założono 3 nowe punkty..."
- "W miejsce zniszczonych punktów założono 3 nowe..."
- "Pomiar światłowodu pomiędzy budynkami Starostwa... Uzupełniono mapę zasadniczą."
Itd., itp.





Rzwojową sprawą jest odmowa udostępnienia danych, dotyczących tzw. logów starostw, odbiornikami do sieci ASG-EUPOS. Zdaniem GUGiK te informacje nie są informacjami publicznymi. Vide Ad.5



Moim skromnym zdaniem organ nie ma racji. Na dowód przedstawiam kopię dokumentu, który chyba przez pomyłkę nam przysłano, z którego wynika, że w dniu 04-10-2014 w godzinach 16:18:31 - 18:07:50 ktoś efektywnie (2306 sek.) wykorzystywał odbiornik starostwa na strumieniu poprawek NAWGEO_VRS_2_3.



Ten dokument daje prawo do podejrzenia, że zarówno abonament jak i odbiornik był wykorzystywany poza godzinami tzw. urzędowania. To z kolei upoważnia do wystąpienia o informację ze Starostwa kto i w jakim celu wykonywał pomiary. A do GUGiK o "marszrutę" pomiaru taką jak np. ta:



Według mojego przemyślenia, powinniśmy skierować do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego skargę na bezczynność Głównego Geodety Kraju ponieważ informacje których nam odmówiono, a pochodzące z logowania się powierzonymi odbiornikami własności Skarbu Państwa do sieci ASGEUPOS, mogą świadczyć o sposobie dokonywania wydatków publicznych a przede wszystkim ich racjonalności oraz gospodarności (wydatków), co jest objęte art. 6 ustawy o dostępie do IP, dlatego moim zdaniem dokumentacja o którą wystąpiliśmy, bezwzględnie jest informacją publiczną.

Chciałbym jeszcze zwrócić uwagę, że taka skarga PTG do WSA w Warszawie na GUGiK nie przeszłaby niezauważona. Nadany przez media rozgłos o skardze na GUGiK przyczyniłby się do tego co my tu w PTG robimy, a to jest nam potrzebne by zwrócić uwagę publiczną na to w jaki sposób wydatkuje się środki publiczne w kwocie ponad 5 milionów złotych.
Gdzie ze środków publicznych wydaje się do końca nie wiadomo w jakim uzasadnionym celu, z czego 5 odbiorników po ponad 70 tys. zł "znika" w centralnym organie rządowym. A może te 5 odbiorników już nieodpłatnie przekazano... bo przecież się księgowo zamortyzowały?

Chciałbym jeszcze wrócić do arkusza excel-owskiego z początku tematu, tam na czerwono są wykazane wykupione 1 roczne dostępy do ASG-EUPOS przez Starostwa po "12 lipca", gdzie już było wiadomo, że ośrodki pomiarów terenowych nie mogą wykonywać.
Moim zdaniem, powinniśmy jako PTG wystąpić do tych Starostów o informację w trybie IP o wiadomości do jakich celów i przez kogo te abonamenty są wykorzystywane? Myślę, że to też ciekawy temat.

W ogóle sprawa wydaje się rozwojowa i wskazuje na możliwość nieuzasadnionego albo co najmniej niegospodarnego wydatkowania 5 milinów złotych, co zgodnie z art. 296 k.k. jest zagrożone karą pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
Pozdrawiam Leszek

"Przecież to oni wiedzą jedynie
Jak świat wygląda, a jak powinien"


"Rząd nie ciąża
Da się usunąć"


Piotr Bukartyk

Offline INWAR

  • Sąd Koleżeński
  • ****
  • Wiadomości: 349
  • Jedna prosta idea
  • System:
  • Windows XP Windows XP
  • Przeglądarka:
  • Firefox 39.0 Firefox 39.0
...tanie i przyjazne państwo ( szczególnie w kontrolowaniu wszystkiego co się da) :kaboom:  czyli rozumiem, coś tam, coś tam, pomagam  ;D

jak się wczyta w odpowiedź GUGiKu, szczególnie w Ad.4, to co się dziwimy jakości stanowionego prawa
« Ostatnia zmiana: 21 Lipca 2015, 09:39 przez INWAR »

Offline yabril

  • Członek PTG
  • ***
  • Wiadomości: 170
  • System:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Przeglądarka:
  • Firefox 39.0 Firefox 39.0
Nie wiem co o tym myśleć. Z jednej strony nie są to sprawy, które nas bezpośrednio dotyczą, zajęcie się tym nie rozwiązuje żadnych naszych problemów i nie chciałbym żeby PTG była kojarzona z tą sprawą, choćby w kontekście ewentualnego medialnego zainteresowania. Z drugiej strony, rzeczywiście jest tu chyba (podkreślam słowo "chyba") uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa lub wykroczenia, więc działanie powinno być jednoznaczne, informacja do Prokuratury...
Pozdrawiam, Wojtek.

"Przed biurokracją ratuje nas jedynie jej nieefektywność."

Offline eljotp

  • goście
  • *
  • Wiadomości: 2390
  • System:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Przeglądarka:
  • Chrome 43.0.2357.134 Chrome 43.0.2357.134
    • http://wbgsc.pl
Nie wiem co o tym myśleć. Z jednej strony nie są to sprawy, które nas bezpośrednio dotyczą, zajęcie się tym nie rozwiązuje żadnych naszych problemów i nie chciałbym żeby PTG była kojarzona z tą sprawą, choćby w kontekście ewentualnego medialnego zainteresowania. Z drugiej strony, rzeczywiście jest tu chyba (podkreślam słowo "chyba") uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa lub wykroczenia, więc działanie powinno być jednoznaczne, informacja do Prokuratury...

Rozumiem rozterki... ale "mleko się wylało". Bo to PTG wystąpiło o informację publiczną i dostało te materiały. Gdybym to np. ja wystąpił... to dzisiaj również nie miałbym zagwozdki.
Pozdrawiam Leszek

"Przecież to oni wiedzą jedynie
Jak świat wygląda, a jak powinien"


"Rząd nie ciąża
Da się usunąć"


Piotr Bukartyk